To år – og ikke mere. Så lang tid har kunden som udgangspunkt ret til at reklamere over fejl på produktet. Men vidste du, at der alligevel er situationer, hvor du som butik kan være forpligtet til at hjælpe kunden, selvom de to år er udløbet?
Når du sælger et produkt, bliver kunden automatisk udstyret med to års reklamationsret. Det betyder, at kunden inden for to år kan have ret til at få hjælp, hvis der opstår fejl på produktet.
Fristen er absolut og betyder, at en forbruger som udgangspunkt kun kan klage over fejl på varen i op til to år efter købet. Men alligevel er der tilfælde, hvor du selv efter to år kan være forpligtet til at tage dig af fejl på produktet.
Når kunden benytter sin reklamationsret ved at klage over en fejl på produktet inden for den to årige reklamationsfrist, har forbrugeren reklameret rettidigt over den pågældende fejl. Kunden kan derfor også klage over den samme fejl efter udløbet af den to årige reklamationsfrist. Det skyldes, at kundens krav er omfattet af forældelseslovens regler, og giver kunden mindst tre år yderligere at klage i, hvis den samme fejl opstår igen.
Computersag i Forbrugerklagenævnet
Et eksempel på dette er en sag fra Forbrugerklagenævnet om en computer. Inden for de første to år efter købet reklamerede forbrugeren to gange over den samme fejl på computeren. Ved begge reklamationer, reparerede den erhvervsdrivende computeren. Da computeren igen gik i stykker to et halvt år efter købet, ville kunden have computeren ombyttet eller købet hævet. Men det afviste butikken da reklamationsfristen var udløbet.
I Forbrugerklagenævnet tabte butikken dog sagen. Ifølge den sagkyndige var der tale om den samme fejl, som forbrugeren havde reklameret over to gange inden for reklamationsfristen. Derfor var reglerne om forældelse i spil, og kunden havde stadig ret til at klage over fejlen.
Er du i tvivl om hvordan du som erhvervsdrivende skal forholde dig til reklamationsfristen er du som medlem i Dansk Erhverv velkommen til at kontakte vores jurister.
Grafik over reglerne for reklamation efter 2 år fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →