Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Reklamationsret: Kunden kan også have ret efter mere end to år

Dansk Erhverv
01/06/2015
Reklamationsret: Kunden kan også have ret efter mere end to år


To år – og ikke mere. Så lang tid har kunden som udgangspunkt ret til at reklamere over fejl på produktet. Men vidste du, at der alligevel er situationer, hvor du som butik kan være forpligtet til at hjælpe kunden, selvom de to år er udløbet?

Når du sælger et produkt, bliver kunden automatisk udstyret med to års reklamationsret. Det betyder, at kunden inden for to år kan have ret til at få hjælp, hvis der opstår fejl på produktet.

Fristen er absolut og betyder, at en forbruger som udgangspunkt kun kan klage over fejl på varen i op til to år efter købet. Men alligevel er der tilfælde, hvor du selv efter to år kan være forpligtet til at tage dig af fejl på produktet.

Når kunden benytter sin reklamationsret ved at klage over en fejl på produktet inden for den to årige reklamationsfrist, har forbrugeren reklameret rettidigt over den pågældende fejl. Kunden kan derfor også klage over den samme fejl efter udløbet af den to årige reklamationsfrist. Det skyldes, at kundens krav er omfattet af forældelseslovens regler, og giver kunden mindst tre år yderligere at klage i, hvis den samme fejl opstår igen.

Computersag i Forbrugerklagenævnet
Et eksempel på dette er en sag fra Forbrugerklagenævnet om en computer. Inden for de første to år efter købet reklamerede forbrugeren to gange over den samme fejl på computeren. Ved begge reklamationer, reparerede den erhvervsdrivende computeren. Da computeren igen gik i stykker to et halvt år efter købet, ville kunden have computeren ombyttet eller købet hævet. Men det afviste butikken da reklamationsfristen var udløbet.

I Forbrugerklagenævnet tabte butikken dog sagen. Ifølge den sagkyndige var der tale om den samme fejl, som forbrugeren havde reklameret over to gange inden for reklamationsfristen. Derfor var reglerne om forældelse i spil, og kunden havde stadig ret til at klage over fejlen.

Er du i tvivl om hvordan du som erhvervsdrivende skal forholde dig til reklamationsfristen er du som medlem i Dansk Erhverv velkommen til at kontakte vores jurister.


Grafik over reglerne for reklamation efter 2 år fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

 








 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Fødevaresektoren i fokus: Nyeste udviklinger på UTP-området
Fødevaresektoren i fokus: Nyeste udviklinger på UTP-området
03/01/2025
Konkurrenceret, Øvrige, EU-ret
Anpartsselskaber får nye finansieringsmuligheder og lavere kapitalkrav
Anpartsselskaber får nye finansieringsmuligheder og lavere kapitalkrav
07/01/2025
Selskabsret, Øvrige
Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?
Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?
22/01/2025
EU-ret, Immaterialret, Øvrige, E-handel og markedsføring
Intern dokumentation var tilstrækkelig
Intern dokumentation var tilstrækkelig
22/01/2025
Transportret, Forsikring og erstatning, Øvrige
KLM politianmeldt for vildledende markedsføring om bæredygtighed
KLM politianmeldt for vildledende markedsføring om bæredygtighed
30/01/2025
E-handel og markedsføring, Øvrige
Vidste du, at tatovører under særlige omstændigheder kan opnå momsfritagelse?
Vidste du, at tatovører under særlige omstændigheder kan opnå momsfritagelse?
07/02/2025
Skatte- og afgiftsret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted