I dette nyhedsbrev kan du læse om Europa-Kommissionens konkurrencesag mod en række linjerederier, og hvornår offentlige prisudmeldinger kan være i strid med konkurrencereglerne.
Hvornår er offentlige prisudmeldinger i strid med konkurrencereglerne?
De fleste virksomheder ved godt, at det kan være i strid med konkurrencereglerne at udveksle føl- somme oplysninger om for eksempel fremtidige priser. De senere år har visse konkurrencemyndig- heder dog givet udtryk for, at selv offentlige udmeldinger om fremtidig prissætning kan være ulov- ligt. Tirsdag offentliggjorde Europa-Kommissionen en række linjerederiers tilsagn, der skal sikre, at denne form for ’price signalling’ undgås.
Rederiernes udmeldinger om prisstigninger og Kommissionens betænkeligheder
Europa-Kommissionen har udtalt betænkeligheder over for containerrederiernes offentliggørelse af fremtidige prisstigninger. Gennem hjemmesider, pressen og andre informationskilder har de 15 containerrederier herunder Mærsk annonceret disse prisstigninger – også kendt som General Rate Increases (”GRI meddelelser”). GRI meddelelserne afspejler ikke den samlede, endelige pris for re- deriernes service, men derimod forhøjelsen i US dollars per transporteret containerenhed (svarende til 20 fodsenheden ”TEU”), den berørte handelsrute og estimeret dato for gennemførelse.
GRI meddelelserne offentliggøres oftest 3-5 uger før deres skønnede gennemførelsesdato, i hvilken periode op til flere af de andre containerrederier foretager samme procedure.
Europa-Kommissionen har haft den betænkelighed, at de offentlige tilkendegivelser ikke så meget har haft værdi for kunderne, men snarere har gjort det muligt for rederierne at koordinere deres priser.
Rederiernes tilsagn
Rederierne har afgivet tilsagn, der blandt andet indebærer følgende:
- Rederierne vil ikke offentliggøre de isolerede prisstigninger, men derimod en mere samlet fremtidig pris.
- Tilkendegivelserne om fremtidige priser vil udgøre et bindende loft for rederiernes prissæt- ning i den pågældende periode.
- Rederierne vil ikke tilkendegive de fremtidige priser mere end 31 dage før de træder i kraft.
Europa Kommissionen har sendt disse tilsagn i høring med henblik på, at gøre dem bindende for de pågældende rederier i en periode på tre år.
Stor gråzone, men dog visse brugbare retningslinjer fra Kommissionen
Sagen illustrerer, at virksomheder skal være opmærksomme på, hvordan de kommunikerer fremti- dig prissætning i det offentlige rum. Europa-Kommissionens foreløbige accept af de pågældende til- sagn må dog være udtryk for, at det skal være muligt for virksomheder at orientere om nye priser – også i det offentlige rum – når det har til formål at oplyse kunder om kommende priser. På bag- grund af tilsagnene må det dog anbefales, at tilkendegivelser om fremtidig prissætning sker som orientering om absolutte priser og ikke som stigning i pct. eller kr. Endvidere bør tilkendegivelsen ikke finde sted i bedre tid, end på det tidspunkt hvor kunderne sædvanligvis placerer deres ordrer eller indgår de pågældende aftaler.
Europa-Kommissionens pressemeddelelse kan læses
her.