Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Principiel afgørelse om Miljø- og Fødevareklagenævnets mulighed for præjudiciel forelæggelse

Bech-Bruun
12/04/2018
Principiel afgørelse om Miljø- og Fødevareklagenævnets mulighed for præjudiciel forelæggelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet har i en sag om miljøgodkendelse af havbrug truffet en principiel afgørelse om nævnets mulighed for forelæggelse af præjudicielle spørgsmål til EU-domstolen.


Miljøstyrelsen meddelte den16. december 2014 miljøgodkendelse til et eksisterende havbrug. Afgørelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening og er efterfølgende blevet behandlet af Miljø- og Fødevareklagenævnet.

I afgørelsen fastslår Miljø- og Fødevareklagenævnet konkret, i overensstemmelse med Miljøstyrelsens afgørelse, at habitatbekendtgørelsens krav om vurdering af påvirkningen af Natura 2000-områder finder anvendelse ved miljøgodkendelse af det allerede eksisterende havbrug. Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede dog den meddelte miljøgodkendelse under henvisning til mangler ved den udarbejdede konsekvensvurdering, herunder utilstrækkelige modelberegninger og manglende belysning af den samlede påvirkning af de omkringliggende Natura 2000-områder.

På den baggrund har Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævet Miljøstyrelsens afgørelse og hjemvist sagen til fornyet behandling.

Muligheden for præjudiciel forelæggelse
Under sagen blev der anmodet om forelæggelse af et præjudicielt spørgsmål for EU-domstolen vedrørende fortolkningen af habitatdirektivet.

Ifølge TEUF artikel 267 kan en ret i en medlemsstat anmode EU-domstolen om at afgøre præjudicielle spørgsmål. Hvorvidt et organ kan betragtes som en ret i artikel 267’s forstand skal afgøres efter EU-retten. Ifølge retspraksis skal EU-domstolen ved vurderingen tage en lang række forhold i betragtning. Et af disse forhold er, at organet skal fungere uafhængigt i sit virke.

I retspraksis er der ved fastlægelsen af, om et organ er uafhængigt blandt andet lagt vægt på, om der deltager medlemmer, der er dommere i retssystemet. Medlemmer, der tillige er dommere i retssystemet, nyder en særlig beskyttelse og kan derfor siges at være uafhængige.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelser kræver deltagelse af to landsretsdommere. De to dommere udgør ikke et flertal af nævnets medlemmer, og ingen af dommerne er formand i nævnet. Da det kun er et mindretal af nævnets medlemmer, der nyder særlig beskyttelse, er det Miljø- og Fødevareklagenævnets opfattelse, at nævnet ikke er en ret i artiklel 267’s forstand.

Miljø- og Fødevareklagenævnet valgte derfor at afvise anmodningen om forelæggelse af et præjudicielt spørgsmål for EU-domstolen.

Bech-Bruuns kommentarer
Miljø- og Fødevareklagenævnet lægger i sin vurdering af, hvorvidt nævnet er uafhængigt, særlig vægt på antallet af dommere i nævnet. Miljø- og Fødevareklagenævnet lægger ikke vægt på andre forhold, der ifølge EU-domstolens retspraksis kan bevirke, at et organ kan betragtes som uafhængigt. Der lægges blandt andet ikke vægt på, at nævnet ikke er underlagt et hierakisk forhold, at nævnet ikke er underlagt instrukser, eller at nævnet ikke optræder som udenforstående i forhold til tvistens parter. Forhold som Miljø- og Fødevareklagenævnet ellers opfylder.

Som angivet af nævnet i afgørelsen foretager EU-domstolen en helhedsvurdering på baggrund af en række kriterier, og det kan på den baggrund undre, at nvænet ikke mere tydeligt foretager en tilsvarende afvejning i den konkrete sag, herunder især fordi de øvrige kriterier i vid udstrækning taler for, at Danmarks øverste, uafhængige administrative klageinstans på Miljø- og Fødevareministeriets område kan forelægge præjudicielle spørgsmål for EU-domstolen.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
Rørført CO2 – nyt lovforslag på vej
01/03/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Offentlig ret
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
08/04/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise
Opsigtsvækkende dom fra EMD pålægger stater et menneskeretligt ansvar for klimaforandringer
Opsigtsvækkende dom fra EMD pålægger stater et menneskeretligt ansvar for klimaforandringer
12/04/2024
Miljøret, EU-ret
Direktiv om virksomheders due diligence endeligt vedtaget
Direktiv om virksomheders due diligence endeligt vedtaget
02/05/2024
EU-ret, Compliance, Miljøret
EU-Rådet vedtager forordning om naturgenopretning
EU-Rådet vedtager forordning om naturgenopretning
04/07/2024
EU-ret, Miljøret
Det Digitale Produktpas
Det Digitale Produktpas
01/10/2024
Miljøret, EU-ret, Compliance
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted