Konkurrencerådet har netop afgjort, at Post Danmark misbrugte sin dominerende stilling ved at anvende individuelle og loyalitetsskabende rabatter til sine tre største magasinpostkunder i perioden 2007-2009.
Post Danmark var og er dominerende på det danske marked for distribution af magasinpost, og i perioden 2007-2009 havde de givet individuelle og loyalitetsskabende målrabatter til sine tre største kunder: Aller, Egmont og Bonnier. Men Konkurrencerådet har nu vurderet, at det udgjorde et misbrug af dominerende stilling.
Rabataftalerne
Post Danmarks rabataftaler med de tre kunder var indrettet, så rabatterne blev givet under forudsætning af, at kunderne fik distribueret hele eller en betydelig del af deres årlige magasinpost i Danmark af Post Danmark. Post Danmark foretog desuden en kvartalsvis kontrol med, at aftalen blev overholdt, idet rabataftalen ville blive opsagt, og rabatten bortfalde, hvis den mængde af magasiner, der blev distribueret til kunderne, afveg fra den på forhånd aftalte mængde, uden at kunderne kunne forklare dette med en nedgang i antallet af abonnenter.
I afgørelsen lagde Konkurrencerådet særligt vægt på, at Post Danmark med rabatterne havde sikret sig, at de tre kunder fik dækket enten hele eller en betydelig del af deres distribution af magasinpost hos Post Danmark. Desuden lagde Konkurrencerådet vægt på, at der var stor usikkerhed om, hvilke vilkår der ville blive gældende, hvis kunderne ikke indfriede de fastsatte købsvilkår. Konkurrencerådet vurderede på den baggrund, at kunderne havde haft et betydeligt incitament til at vælge Post Danmark frem for en af Post Danmarks konkurrenter.
Afslutning på en tidligere sag
Sagen er en fortsættelse af en tidligere sag, hvor Konkurrencerådet i 2010 afgjorde, at Post Danmark havde misbrugt sin dominerende stilling på det danske marked for distribution af magasinpost med deres rabatter til udvalgte storkunder. Den daværende afgørelse blev dog indbragt for Konkurrenceankenævnet, som i 2011 valgte at hjemvise sagen til fornyet behandling ved Konkurrencerådet. Konkurrenceankenævnet tiltrådte dog allerede dengang, at Post Danmarks anvendelse af individuelle målrabatter havde udgjort et misbrug. Konkurrencerådets afgørelse har blandt andet afventet EU-Domstolens stillingtagen til rabatforhold.
Læs Konkurrencerådets afgørelse
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →