Endnu en afgørelse fra Konkurrencerådet varsler om, at paraply- og brancheorganisationer skal være varsomme med at udøve koordinerende adfærd. Ifølge Konkurrencerådet var det konkurrencebegrænsende adfærd, da Campingrådet satte krav om, at deres medlemmer kun måtte acceptere CKE-campingpas, og at CKE-passet skulle sælges til en fast pris.
Kort om campingpasordningen
Mange europæiske campingpladser kræver, at deres brugere har et campingpas. Campingpasset benyttes dels til identifikation af campisterne, der herved undgår at skulle aflevere deres almindelige pas i receptionen, og dels er der til de fleste campingpas knyttet en ansvarsforsikring, der dækker skader påført tredjemand under opholdet på campingpladsen.
Campingrådets medlemmer måtte kun acceptere CKE-campingpas
Campingrådet er en paraplyorganisation, der organiserer næsten 90 % af de danske campingpladser. Campingrådet krævede af sine medlemmer, at de kun accepterede såkaldte CKE-pas ("Camping Key Europe"). CKE-passet er blot ét blandt flere pas, der giver adgang til europæiske campingpladser. Konkurrencerådet vurderede, at Camringrådet ved kun at tillade sine medlemmer at acceptere CKE-passet, begrænsede konkurrencen med andre pas, som f.eks. ACSI Club ID. På baggrund heraf påbød Konkurrencerådet Campingrådet at ophæve dette krav.
Fast salgspris for CKE-passet
Udover at pålægge sine medlemmer kun at acceptere CKE-passet, havde Campingrådet også fastsat, hvilken pris campingpladserne måtte sælge CKE-passet til. CKE-passet blev således solgt til en fast pris på 110 kr. på alle Campingrådets medlemmers campingpladser. Konkurrencerådet fandt også denne priskoordination i strid med konkurrencelovens § 6, og påbød at den blev bragt til ophør, så der kan ske konkurrence mellem flere pas, men også mellem de forskellige sælgere af CKE-pas.
Paraplyorganisationer i søgelyset
Campingrådet er ikke den første paraplyorganisation/brancheforening, der har været i Konkurrencerådets søgelys. Tidligere er f.eks. Dansk Ejendomsmæglerforening blevet påbudt at bringe en aftale om boykot af boligportalen Boliga til ophør, ligesom Foreningen for Filmudlejere i Danmark og Danske Biografer er blevet pålagt at bringe en aftale, der begrænsede de danske biografers mulighed for at give rabatter, til ophør. Organisationerne selv såvel som deres medlemmer skal derfor være særligt opmærksomme på, at koordineret adfærd (herunder koordinerede priser) ofte kan betragtes som konkurrencebegrænsende adfærd i strid med konkurrencelovens § 6.
Læs Konkurrencerådets afgørelse -
her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →