Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nyt forslag letter klagegangen

Dansk Erhverv
20/02/2015
Nyt forslag letter klagegangen


Forslaget om at modernisere Forbrugerklagenævnet vil gavne både virksomheder og forbrugere, mener Dansk Erhverv. Men det kræver, at man holder fast i den nuværende reklamationsfrist på to år.

I dag førstebehandler Folketinget regeringens forslag om at modernisere Forbrugerklagenævnet. Dansk Erhverv har i flere år kritiseret det danske klagesystem for, at det med sine høje omkostninger ikke sikrede virksomhederne samme retssikkerhed som forbrugerne. Det nye system vil være mere velafbalanceret, og det glæder Dansk Erhverv.

Sagerne kan blive hurtigere løst
Forslaget vil betyde, at klagebehandlingen inddeles i en såkaldt mediationsfase og en nævnsfase. Det vil sige, at parterne selv kan indgå en aftale uden at involvere Forbrugerklagenævnet.

”Det mener vi i Dansk Erhverv er en god ide. For det kan betyde, at sagerne bliver hurtigere løst, hvilket mange forbrugere sætter pris på samtidig med, at de komplicerede og principielle sager fortsat vil få en grundig sagsbehandling af nævnet,” siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Han peger dog samtidig på, at der også kan være visse ulemper ved det nye system.

”Målet med mediationen er ikke at finde den helt korrekte juridiske løsning, men at finde en løsning, som begge parter er tilfredse med. Det kan betyde, at virksomhederne i nogle tilfælde vil ende med at give forbrugere medhold i sager, som de ikke behøvede. Men vi synes alligevel, at det er fornuftigt at give parterne større ejerskab i forhold til at finde fælles løsninger,” siger Bo Dalsgaard.

Mere fair og afbalanceret system
Det er vigtigt for virksomhederne, at de stadig kan få behandlet principielle sager efter samme grundige behandling som i dag med inddragelse af juridisk og teknisk sagkyndige. Men prisen er ifølge Dansk Erhverv stadig høj.

”Hvis forslaget vedtages, skal virksomhederne fremover betale 6.000 kroner i sagsomkostninger, hvis de taber sagen. Det er stadig meget i forhold til sagsgenstandens værdi, men trods alt mindre end i dag, hvor virksomhederne i gennemsnit betaler mere end 10.000 kroner i sagsomkostninger. Også forbrugernes klagegebyrer ændres, så der sikres en langt mere afbalanceret struktur,” siger Bo Dalsgaard.

Kolliderer med udvidet reklamationsret
Det nye system vil imidlertid få svære kår, hvis reklamationsretten forlænges fra de nuværende to år, som Forbrugerrådet Tænk har foreslået.

”Et af målene med moderniseringen af forbrugerklagesystemet er at få løst flere sager direkte mellem parterne. En forlængelse af reklamationsfristen vil være ødelæggende for dette mål. Forbrugerne og de erhvervsdrivende vil alt andet lige have sværere ved at blive enige om, hvorvidt problemerne med produktet skyldes en mangel, der var tilstede på købstidspunktet, eller almindeligt slid og ælde, hvis produktet for eksempel er fire år gammelt,” siger Bo Dalsgaard.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
I går
Kontraktret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted