Organisationskravene følger af Bilag III (DEL-ORO) til EU-forordning 965/2012, der indtil nu ale- ne har vedrørt erhvervsmæssige lufttransportoperationer. Anvendelsesområdet for Bilag III blev imidlertid udvidet til at omfatte ikke-erhvervsmæssige operationer med komplekse motordrevne luftfartøjer ved EU-forordning 800/2013.
Medlemslandene fik ved samme forordning mulighed for at beslutte indtil den 25. august 2016 ikke at anvende bestemmelserne i Bilag III på ikke-erhvervsmæssige operationer med komplekse mo- tordrevne luftfartøjer, hvilket Danmark valgte.
I dette nyhedsbrev vil vi give en overordnet introduktion til de nye regler, og hvilken betydning reg- lerne vil få for de pågældende operatører.
Hvad forstås ved ”komplekse motordrevne luftfarttøjer”?
Begrebet ”kompleks motordrevet luftfartøj” er defineret i artikel 3, stk. 1, litra j i EU-forordning 216/2008, som blandt andet en flyvemaskine (i) med en højst tilladt startmasse på over 5.700 kg, eller (ii) med en godkendt maksimal kabinekonfiguration på over 19 passagersæder, eller (iii) certi- ficeret til operation med en minimumsbesætning på mindst to piloter, eller (iv) med en eller flere turbinemotor(er) eller mere end en turbopropmotor.
Fælles for denne type luftfartøjer er, at de ofte vil være opereret af en enkelt person eller en mindre gruppe af personer, og det kan derfor være en udfordring for operatøren at opfylde de personale- og kvalifikationskrav, der stilles efter de nye regler (se nærmere nedenfor).
Erklæring til Trafik- og Byggestyrelsen
Operatøren har pligt til at indsende en erklæring til Trafik- og Byggestyrelsen om, at operatøren har kvalifikationer og midler til at varetage det ansvar, der er forbundet med operationen af luftfartøjer, og operere luftfartøjet i overensstemmelse med bestemmelserne i Bilag III (DEL-ORO) og Bilag VI (DEL-NCC) til EU-forordning 965/2012.
Det bemærkes, at denne erklæring skal være indsendt til Trafik- og Byggestyrelsen, når reglerne træder i kraft den 25. august 2016.
Vi har ikke kendskab til, at Trafik- og Byggestyrelsen har lagt en standardformular for denne erklæ- ring op på styrelsens hjemmeside, og vi henviser derfor til standardformularen i Tillæg I ”Erklæ- ring” til Bilag III (DEL-ORO).
Opsætning af et styringssystem (Management System)
De nye regler medfører en pligt for operatøren til at opsætte et omfattende system til styring af ope- rationen. Der stilles blandt andet en række generelle personalekrav, herunder krav om at operatø- ren udpeger henholdsvis en Accountable Manager, en Safety Manager og en Compliance Monito- ring Manager.
Accountable Manager har en helt central rolle i operationen, idet Accountable Manager skal have ”bemyndigelse til at sikre, at alle aktiviteter kan finansieres og udføres i overensstemmelse med de gældende krav” samt være ”ansvarlig for at udforme og vedligeholde et effektivt styringssystem”.
Det er vores forståelse, at operatøren kan udpege sig selv om Accountable Manager, hvilket vil være en fordel i det tilfælde, at operatøren er én enkelt person (flyets ejer). Det er dog en betingelse, at operatøren opfylder alle relevante kvalifikationskrav.
Vi forstår samtidig personalekravene sådan, at samme person på samme tid kan varetage rollen som henholdsvis Accountable Manager, Safety Manager og Compliance Monitoring Manager. Der vil dog i dette tilfælde være behov for, at en ekstern part fører kontrol med (audit), at luftfartforeta- gendet altid opfylder alle relevante gældende krav.
Udover omfattende personalekrav skal operatøren også opfylde de krav til ikke-erhvervsmæssig operationer med komplekse motordrevne luftfartøjer, der fremgår af Bilag VI (DEL-NCC). Dette bi- lag indeholder blandt andet bestemmelser om besætningens ansvar, operationelle procedurer og luftfarttøjets instrumenter og udstyr. I tillæg hertil indeholder Bilag III (DEL-ORO) bestemmelser om luftfartøjets besætning, herunder flyve-/hviletidsregler samt bestemmelser om relevante perso- naletræningsprogrammer.
Udarbejdelse af driftshåndbog (Operations Manual) og minimum equipment list
Operatøren har pligt til at udarbejde en driftshåndbog, der blandt andet skal indeholde en beskri- velse af de krav til operationen, som operatøren og operatørens eventuelle ansatte skal overholde. I relation til operatører af ikke-erhvervsmæssige luftfartsoperationer med komplekse motordrevne luftfartøjer vil driftshåndbogen derfor skulle afspejle de krav, der fremgår af Bilag III (DEL-ORO) og Bilag VI (DEL-NCC). Operatøren har også pligt til at udarbejde en minimum equipment list (MEL).
IAOPA, EASA og luftfartsmyndigheder i flere EASA-lande har i samarbejde udarbejdet et paradig- me til en driftshåndbog, der kan downloades gratis på følgende link:
http://www.iaopa.eu/.
Det er vigtigt at bemærke, at driftshåndbogen ikke skal indsendes til Trafik- og Byggestyrelsen til godkendelse, men operatøren har dog pligt til at give Trafik- og Byggestyrelsen adgang til denne.
Gorrissen Federspiels bemærkninger
De nye regler stiller krav om en langt mere omfattende organisation af ikke-erhvervsmæssige luft- fartsoperationer med komplekse motordrevne luftfartøjer end det tidligere har været tilfældet. Det- te kan blive en udfordring for særligt operatører, der alene består af en enkelt person (ejeren af fly- et) eller en mindre gruppe af personer. Som anført vil det blandt andet være nødvendigt for enkelt- personsoperatører at indgå aftale med en ekstern part om audit af operationen.
Det har ikke været muligt at finde vejledning om de nye regler på Trafik-og Byggestyrelsens hjem- meside, og vi har ikke kendskab til, at styrelsen vil udarbejde en sådan vejledning. Vi henviser der- for til vejledningen på EASA’s hjemmeside om ”Non-commercial operations with complex motor- powered aircraft (NCC)”.