Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny overskudsvarmebekendtgørelse indfører flere nye prisloftsmodeller

Bech-Bruun
14/07/2023
Ny overskudsvarmebekendtgørelse indfører flere nye prisloftsmodeller
Bech-Bruun logo
Den nyligt vedtagne overskudsvarmebekendtgørelse introducerer nye prisloftsmodeller for overskudsvarme, der giver mulighed for, at varmeforsyningsvirksomheden kan underlægges tre forskellige prisloftsmodeller, alt afhængigt af varmeforsyningsvirksomhedens omstændigheder og behov.

Den 1. juli 2023 trådte den nye bekendtgørelse om prisloft for overskudsvarme i kraft, som gælder for varmeforsyningsvirksomheders anlæg med en kapacitet på 0,25 MW eller derover. Bekendtgørelsen har fra den 1. juli 2023 virkning for nye anlæg. Allerede etablerede anlæg vil indtil den 1. januar 2024 være omfattet af prisloftet fastsat efter den tidligere gældende overskudsvarmebekendtgørelse.  


Energistyrelsen har i høringsnotatet tilkendegivet, at formålet med bekendtgørelsen er at øge incitamentet til at udnytte overskudsvarme, hvor det er relevant, f.eks. i tilfælde hvor udgifterne til udnyttelse af overskudsvarme ikke overstiger alternative investeringer i energianlæg baseret på vedvarende energi. 


Beregning af prisloft 

Den nye model indfører et årligt prisloft, som vil blive meldt ud af Forsyningstilsynet hvert år senest den 1. november. 


Forsyningstilsynet fastsætter først et interval for prisloftet, som er baseret på omkostningerne til varmeproduktion, hvor mindst 90 procent af varmeproduktionen stammer fra vedvarende energi. Intervallet baseres herefter på den halvdel af varmeforsyningsvirksomhederne, der har de laveste produktionsomkostninger. Atypisk lave produktionsomkostninger indgår ikke. 


Forsyningstilsynet beregner herefter et simpelt gennemsnit af de samlede produktionsomkostninger. Beregningsgrundlaget er objektivt og tager udgangspunkt i Energistyrelsens data om historiske priser og forventet elpris. Ligger det simple gennemsnit inden for det nævnte prisinterval, vil prisloftet blive baseret på det simple gennemsnit. Hvis det simple gennemsnit ligger uden for intervallet, vil prisloftet blive fastsat som den nærmeste værdi inden for intervallet. 


Individuelt prisloft

Varmeforsyningsvirksomheder kan i særlige tilfælde ved ansøgning få fastsat et individuelt prisloft. Det vil typisk være i situationer, hvor lokale forhold medfører, at det generelle prisloft ikke afspejler mulighederne for alternative investeringer i de billigste vedvarende varmeproduktionsanlæg. 


Forsyningstilsynet fastsætter på baggrund af oplysningerne i ansøgningen et individuelt prisloft. For at sikre et effektivt prisloft, kan Forsyningstilsynet inddrage oplysninger, der ikke indgår i ansøgningen, hvis ansøgningen ikke er fyldestgørende. Herudover kan flere individuelle prislofter fastsættes, hvis varmeforsyningsvirksomheden får leveret overskudsvarme fra flere leverandører. 


Reglerne om individuelt prisloft træder først i kraft fra den 1. januar 2024. 


Fleksibelt prisloft 

For nye anlæg og anlæg, hvor der foretages væsentlige ændringer, kan varmeforsyningsvirksomheden ansøge om at få forhøjet prisloftet i op til tre år fra tidspunktet for idriftsættelse af anlægget mod en tilsvarende nedsættelse af prisloftet i samme antal år efterfølgende. Formålet med bestemmelsen er at imødekomme varmeforsyningsvirksomheders behov for hurtige afskrivninger og dermed øge sikkerheden vedrørende investeringsomkostninger. 


Reglerne om fleksibelt prisloft træder først i kraft fra den 1. januar 2024. 


Fastlåsning af prisloft 

Overskudsvarmeleverandøren og varmeforsyningsvirksomheden, der aftager overskudsvarmen, kan aftale at fastlåse et almindeligt, et individuelt eller et fleksibelt prisloft i en nærmere fastlagt periode. Fastlåses et fleksibelt prisloft skal prisloftet dog fastsættes efter niveauet for året, hvor anlægget blev idriftsat. Hertil vil et fleksibelt prisloft ikke kunne fastlåses i en periode længere end tre år. 


Reglerne om fastlåsning af prisloft træder først i kraft den 1. januar 2024. 


Prisloftets indflydelse på aftaler om levering af overskudsvarme 

I varmeforsyningsvirksomheders overvejelser om at modtage overskudsvarme, skal den i fremtiden ikke kun sammenligne varmeproduktionsomkostninger ved eksisterende anlæg, men tillige tage stilling til alternative investeringer baseret på bl.a. vedvarende energi. Det er hensigten, at substitutionsprisen suppleres med prisloftet i forhandlingen med leverandøren af overskudsvarme, og på den måde kan give varmeforsyningsvirksomheden bedre forhandlingsmuligheder.


Flere brancheorganisationer peger på, at prisloftet medfører dobbeltregulering og dermed ikke er nødvendigt, da fjernvarme baseret på overskudsvarme allerede er omfattet omkostningsregulering i varmeforsyningsloven, hvorefter prisen ikke må være højere end det billigste alternativ, jf. substitutionsprincippet. Ifølge Energistyrelsen er formålet med prisloftet at skabe større incitament til at bruge overskudsvarme og således ikke at overregulere. 


Bech-Bruuns kommentarer

Det er Bech-Bruuns vurdering, at den nye prisloftbekendtgørelse er uklar på væsentlige punkter. Det er særligt uklart, hvilke omkostninger til udnyttelse af overskudsvarme, som skal holdes under prisloftet. Vi anbefaler, at denne uklarhed, som er gældende for alle prisloftmodellerne, afklares, inden der igangsættes overskudsvarmeprojekter.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
13/03/2024
Energi og forsyning, Finansiering og bankret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
PFAS-forurening og juridiske problemstillinger
08/04/2024
Miljøret, Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise
Ny lov om energiparker vedtaget – regler om kortere sagsbehandlingstid er på vej
Ny lov om energiparker vedtaget – regler om kortere sagsbehandlingstid er på vej
07/06/2024
Energi og forsyning, Offentlig ret
Regeringen udgiver ny solcellestrategi
Regeringen udgiver ny solcellestrategi
04/06/2024
Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise, Øvrige
FIDIC Yellow Book i vedvarende energiprojekter
FIDIC Yellow Book i vedvarende energiprojekter
29/10/2024
EU-ret, Fast ejendom og entreprise, Energi og forsyning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted