Artikel
Ny frihandelsaftale mellem EU og Japan
Den 17. juli 2018 underskrev EU og Japan en ny aftale om frihandel, og potentielt kan Japan blive et lukrativt marked for danske virksomheder. Dansk Industri vurderer, at den nye frihandelsaftale kan øge Danmarks eksport til Japan med op til 11 milliarder kroner.
Det japanske marked
Overordnet set er den japanske industri inddelt i to niveauer: Det ene udgøres af de verdenskendte, multinationale virksomheder som Toyota og Sony. Det andet niveau er de mange mindre og ofte familieejede virksomheder. Mere end 99 % af de japanske virksomheder er små og mellemstore virksomheder (SME'er) med mindre end 300 ansatte, og der er cirka 4,7 millioner SME'er i Japan. Japan er et højteknologisk og energieffektivt land, hvilket danner grundlag for en række store internationalt konkurrencedygtige og innovative japanske virksomheder. I årevis har den japanske regering satset på at styrke forskning og udvikling. Det har gjort Japan til en af de mest innovative og vidensdrevne økonomier i verden.
I Japan er navnlig vedvarende energikilder og grønne løsninger efterspurgte. Dette gælder særligt bolig- og byggesektoren. Derudover efterspørges innovation og nye løsninger i den hastigt voksende ældrepleje, dansk design samt medicinske og farmaceutiske produkter. For danske virksomheder er Japan et attraktivt marked navnlig inden for fødevarer, landbrug, detailhandel og life science. Endelig kan Japan være vejen ind på det større asiatiske marked.
Aftalerne mellem EU og Japan
EU's forhandlinger med Japan om frihandel indledtes i 2013. EU og Japan forhandlede aftalerne om frihandelsaftale og strategisk partnerskab færdigt i juli 2017, og efter en juridisk finpudsning blev aftalerne underskrevet den 17. juli 2018.
Hensigten med aftalerne er, at de både skal styrke samhandlen og det bredere samarbejde inden for blandt andet sikkerhed og terrorbekæmpelse, videnskab, energi, teknologi og databeskyttelse.
Med aftalerne åbnes et nyt marked for EU's varer og tjenesteydelser. Dette medfører øget handel og beskyttelse af investeringer, eksempelvis i form af forpligtelsen til at sikre ikke-diskrimination mellem varer og tjenesteydelser fra henholdsvis Japan og EU.
Med aftalerne fjernes toldafgifter på op mod en milliard euro årligt, og ved fastlæggelsen af fælles standarder sikres hurtigere handel, og unødigt bureaukrati mindskes. Aftalerne giver samtidig mulighed for, at danske virksomheder kan byde på offentlige udbud i Japan, der udgør 13 % af Japans bruttonationalprodukt.
CSR som konkurrenceparameter i Japan
Bæredygtige løsninger og virksomheders samfundsansvar (Corporate Social Responsibility, CSR) har i de seneste år fået øget betydning, ikke blot i EU, men også i Japan. Japan er det land i verden med flest virksomhedsdeltagere i Global Reporting Initiative (GRI), som er et af de mest anerkendte CSR-rapporteringssystemer i verden. Betydningen af CSR i den japanske forretningsverden vil formentlig stige de kommende år, og på netop dette område kan mange danske virksomheder have en konkurrencefordel.
Flere frihandelsaftaler på vej
I en tid præget af handelskrig mellem USA og Kina er globalisering og øget frihandel fortsat et erklæret mål i EU. Hidtil har EU indgået en aftale med Republikken Korea, der som den første i en ny generation af frihandelsaftaler trådte i kraft i 2011. Herudover har EU indgået en frihandelsaftale med Singapore i 2014 og med Canada i 2017.
EU søger også at fremme frihandel og investeringer i de igangværende forhandlinger med Mexico og Chile som et led i en opdatering af de eksisterende aftaler. Derudover forhandler EU nye frihandelsaftaler med Australien og New Zealand og med MERCOSUR (Argentina, Brasilien, Paraguay og Uruguay) som led i en ny associeringsaftale.
EU's handelsaftaler er generelt meget komplekse, fordi de er retsakter, der dækker en bred vifte af handel og tjenesteydelser.
DLA Piper er en global virksomhed med kontorer i 40 lande, herunder i Tokyo i Japan.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →