Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ny frihandelsaftale mellem EU og Japan

DLA Piper
02/08/2018
Ny frihandelsaftale mellem EU og Japan
Den 17. juli 2018 underskrev EU og Japan en ny aftale om frihandel, og potentielt kan Japan blive et lukrativt marked for danske virksomheder. Dansk Industri vurderer, at den nye frihandelsaftale kan øge Danmarks eksport til Japan med op til 11 milliarder kroner.

 

Det japanske marked

Overordnet set er den japanske industri inddelt i to niveauer: Det ene udgøres af de verdenskendte, multinationale virksomheder som Toyota og Sony. Det andet niveau er de mange mindre og ofte familieejede virksomheder. Mere end 99 % af de japanske virksomheder er små og mellemstore virksomheder (SME'er) med mindre end 300 ansatte, og der er cirka 4,7 millioner SME'er i Japan. Japan er et højteknologisk og energieffektivt land, hvilket danner grundlag for en række store internationalt konkurrencedygtige og innovative japanske virksomheder. I årevis har den japanske regering satset på at styrke forskning og udvikling.  Det har gjort Japan til en af de mest innovative og vidensdrevne økonomier i verden.

I Japan er navnlig vedvarende energikilder og grønne løsninger efterspurgte. Dette gælder særligt bolig- og byggesektoren. Derudover efterspørges innovation og nye løsninger i den hastigt voksende ældrepleje, dansk design samt medicinske og farmaceutiske produkter. For danske virksomheder er Japan et attraktivt marked navnlig inden for fødevarer, landbrug, detailhandel og life science. Endelig kan Japan være vejen ind på det større asiatiske marked.


Aftalerne mellem EU og Japan


EU's forhandlinger med Japan om frihandel indledtes i 2013. EU og Japan forhandlede aftalerne om frihandelsaftale og strategisk partnerskab færdigt i juli 2017, og efter en juridisk finpudsning blev aftalerne underskrevet den 17. juli 2018.

Hensigten med aftalerne er, at de både skal styrke samhandlen og det bredere samarbejde inden for blandt andet sikkerhed og terrorbekæmpelse, videnskab, energi, teknologi og databeskyttelse.

Med aftalerne åbnes et nyt marked for EU's varer og tjenesteydelser. Dette medfører øget handel og beskyttelse af investeringer, eksempelvis i form af forpligtelsen til at sikre ikke-diskrimination mellem varer og tjenesteydelser fra henholdsvis Japan og EU.

Med aftalerne fjernes toldafgifter på op mod en milliard euro årligt, og ved fastlæggelsen af fælles standarder sikres hurtigere handel, og unødigt bureaukrati mindskes. Aftalerne giver samtidig mulighed for, at danske virksomheder kan byde på offentlige udbud i Japan, der udgør 13 % af Japans bruttonationalprodukt.


CSR som konkurrenceparameter i Japan


Bæredygtige løsninger og virksomheders samfundsansvar (Corporate Social Responsibility, CSR) har i de seneste år fået øget betydning, ikke blot i EU, men også i Japan. Japan er det land i verden med flest virksomhedsdeltagere i Global Reporting Initiative (GRI), som er et af de mest anerkendte CSR-rapporteringssystemer i verden. Betydningen af CSR i den japanske forretningsverden vil formentlig stige de kommende år, og på netop dette område kan mange danske virksomheder have en konkurrencefordel.


Flere frihandelsaftaler på vej


I en tid præget af handelskrig mellem USA og Kina er globalisering og øget frihandel fortsat et erklæret mål i EU. Hidtil har EU indgået en aftale med Republikken Korea, der som den første i en ny generation af frihandelsaftaler trådte i kraft i 2011. Herudover har EU indgået en frihandelsaftale med Singapore i 2014 og med Canada i 2017.

EU søger også at fremme frihandel og investeringer i de igangværende forhandlinger med Mexico og Chile som et led i en opdatering af de eksisterende aftaler. Derudover forhandler EU nye frihandelsaftaler med Australien og New Zealand og med MERCOSUR (Argentina, Brasilien, Paraguay og Uruguay) som led i en ny associeringsaftale.

EU's handelsaftaler er generelt meget komplekse, fordi de er retsakter, der dækker en bred vifte af handel og tjenesteydelser.

DLA Piper er en global virksomhed med kontorer i 40 lande, herunder i Tokyo i Japan.

 

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her.
JURA § info logo
Søborg
Vandtårnsvej 62B
2860 Søborg
kontakt@jurainfo.dk
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted