I en ny analyse konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at online bookingplatforme både er til gavn for forbrugerne og hotellerne, men at der stadig er plads til forbedring. Samtidig er betænkelighederne i forhold til konkurrencen mellem bookingplatformene mindsket efter en generel ændring af bookingplatformenes prisklausuler i 2015.
I 2018 gennemførte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen – efter anmodning fra erhvervsministeren – en analyse af forholdene for hoteller og forbrugere i forhold til online bookingplatforme. Analysens resultater stemmer i høj grad overens med en tidligere analyse fra European Competition Network, som vi tidligere har omtalt:
Øget konkurrence mellem portaler for hotelbooking.
Ændring af bookingplatformenes prisklausuler i 2015
Før 2015 var bookingplatformenes prisklausuler udformet sådan, at hotellerne ikke måtte tilbyde bedre vilkår via andre salgskanaler. Flere europæiske konkurrencemyndigheder – herunder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen – var betænkelige ved disse "brede" prisklausuler.
I april 2015 afgav Booking.com tilsagn til de franske, svenske og italienske konkurrencemyndigheder om at ændre klausulerne. Tilsagn, som var udformet med bistand fra Europa-Kommissionen. Efterfølgende ændrede Booking.com sine vilkår i alle EU-lande, og Expedia (hotels.com og Trivago) fulgte trop og matchede Booking.com's ændringer.
Ændringerne i prisklausulerne har medført, at hotellerne, efter 2015, gerne må tilbyde billigere priser via andre salgskanaler, bare ikke på hotellernes egne hjemmesider. Forbrugerne har dog fortsat mulighed for at ringe til hotellerne og selv forhandle sig til en billigere pris.
Efter disse nye "snævre" prisklausuler blev indført, har det enkelte hotel derfor mulighed for at operere med forskellige priser på forskellige bookingplatforme. Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at ca. halvdelen af 35 undersøgte hoteller i 2018 opererede med forskellige priser på forskellige bookingplatforme. Det er en stigning siden 2017, hvor en undersøgelse viste, at hele 71 % af de adspurgte hoteller altid opererede med den samme pris på alle bookingplatforme. Analysen viser derfor en mulig tendens til, at hotellerne nu i større grad varierer priserne på tværs af bookingplatformene.
Dog viser analysen også, at 40 % af hotellerne i Danmark ikke er klar over, at bookingplatformenes klausuler blev ændret i 2015, så de nu gerne må operere med forskellige priser på de forskellige bookingplatforme. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har allerede tidligere meddelt, at styrelsen vil søge at medvirke til at øge hotellernes bevidsthed om deres muligheder for at variere priserne efter de nye klausuler. Efter analysen har erhvervsministeren anmodet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at styrke denne indsats, så flere hoteller bliver opmærksomme på de nye prisklausuler.
Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.