Den svenske snusproducent Swedish Match – som også leverer snuskøleskabe til forhandlere af snus – er blevet idømt en bøde på knap 38 mio. svenske kroner for at stille særlige krav til, hvordan konkurrenternes hyldekantsetiketter måtte se ud.
RETNINGSLINJER FOR HYLDEKANTSETIKETTER
Swedish Match stiller snuskøleskabe til rådighed for snusforhandlere, og indførte i 2012 retningslinjer for konkurrenternes hyldekantsetiketter. Indtil 2012 kunne konkurrenterne udforme etiketterne som de ville, og derved adskille sig fra de øvrige snusproducenter. Med de nye regler skulle konkurrenterne, for at få adgang til at placere sine produkter i Swedish Matchs snuskøleskabe, bruge en skabelon, som Swedish Match havde udformet til designet af deres hyldekantsetiketter. Hvis ikke konkurrenternes etiketter levede op til kravene, udskiftede Swedish Match dem med grå/hvide standardetiketter uden prisangivelse.
MISBRUG AF DOMINERENDE STILLING
Den svenske patent- og markedsdomstol har afgjort, at Swedish Matchs adfærd udgjorde et misbrug af selskabets dominerende stilling. Domstolen lagde vægt på, at den svenske lovgivning allerede begrænser muligheden for markedsføring af snus og andre tobaksvarer, hvorfor hyldekantsetiketterne reelt er markedets eneste konkurrencemiddel i forhold til markedsføring.
Domstolen fandt, at Swedish Matchs adfærd måtte bero på en konkurrencebegrænsende strategi, og da Swedish Matchs køleskabe benyttes på ca. 75 % af markedet, var der således tale om et misbrug af selskabets dominerende stilling.
Læs pressemeddelelse fra Stockholms Tingsrätt
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →