Konkurrenceankenævnet stadfæstede Konkurrencerådets afgørelse fra 2014 og har nu overgivet sagen til anklagemyndigheden.
Sagens omstændigheder
Lely Scandinavia og fire danske franchisetagere af Lelyprodukter har koordineret priser og delt markederne imellem sig i strid med konkurrenceloven. Den ulovlige adfærd har stået på i en periode på fire og et halvt år fra 2007- 2011, altså før ikrafttræden af de forhøjede sanktionsregler. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tog sagen op i 2011 på baggrund af flere klager over Lelys forretningsmodel og metoder. I samarbejde med konkurrencemyndigheder i Nederlandene og Tyskland gennemførte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efterfølgende kontrolundersøgelser hos en række virksomheder i de tre lande, herunder hos Lely Scandinavia og Lely Center Rødekro.
Koordinering af priser
Sagen er illustrativ i og med, at der foreligger en del mødereferater og email korrespondancer, hvoraf det fremgår, at der blev afholdt centerchefmøder, hvor der blev diskuteret priser og at man ikke skulle konkurrere mod hinanden. Samtidig kom importøren med kraftige anbefalinger til priserne på service.
Markedsdeling
Importøren Lely Scandinavia havde franchise-aftaler med de fire Lely-centre. Aftalerne gav de enkelte centre eksklusiv ret til at sælge Lelys produkter aktivt i bestemte geografiske områder i Danmark. Det er der ikke noget galt i. Den ulovlige markedsdeling vedrører udelukkende Lely-centrenes passive salg. Det vil sige salget til kunder, der selv har henvendt sig, men kommer fra et andet Lely-centers område. Her blev det fx aftalt, at en kundehenvendelse fra en kunde udenfor ens eget område skulle håndteres således, at kunden fik en høj pris, så kunden forblev tro mod den forhandler, der lå indenfor kundens eget område.
Hele sagen kan læses
her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →