Mærsk-selskaber overtrådte reglerne om anmeldelsespligt
Kort om fusionen
I en afgørelse fra den 2. august 2023 fastslår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at A.P. Møller-Mærsk A/S og Damco USA Inc. har overtrådt konkurrencelovens regler om fusionskontrol i perioden maj 2022 til oktober 2022. Damco USA Inc., som er en del af A. P. Møller-Mærsk-koncernen, erhvervede i maj 2022 enekontrol over Pilot Air Freight Holdings LLC, uden at fusionen havde været anmeldt til eller godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forinden. Damco har en samlet koncernomsætning i Danmark på over 3,8 milliarder, og Pilot omsætter for mindst 3,8 milliarder kroner på verdensplan. Fusionen var derfor af en sådan størrelse, at den overstreg tærskelværdierne i loven og dermed skulle have været anmeldt til de danske konkurrencemyndigheder
En måned efter fusionens gennemførelse blev Damco opmærksom på, at fusionen skulle havde været anmeldt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Derfor tog Damco kontakt til styrelsen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderede, at Damco USA Inc. og A.P. Møller-Mærsk havde tilsidesat konkurrencelovens anmeldelsespligt i maj 2022. Desuden havde de brudt lovens præimplementeringsforbud fra datoen for fusionens gennemførelse i maj 2022 og indtil styrelsens efterfølgende godkendelse af fusionen i november 2022.
Styrelsen planlægger at indbringe sagen for domstolene med påstand om bøde.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens behandling af fusionsanmeldelser
Hvis en transaktion opfylder de fastsatte omsætningstærskelværdier, har virksomheder ifølge konkurrenceloven pligt til at anmelde en fusion til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det første sæt af tærskelværdier medfører anmeldelsespligt, hvis mindst to af de deltagende virksomheder hver især har en årlig omsætning i Danmark på mindst 100 millioner kroner, og de deltagende virksomheder samlet har en årlig omsætning i Danmark på mindst 900 millioner kroner. Det andet sæt af tærskelværdier medfører anmeldelsespligt, hvis mindst én af de deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 3,8 mia. kr., og mindst én af de øvrige deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning på verdensplan på mindst 3,8 mia. kr.
Der gælder samtidig et såkaldt præimplementeringsforbud, som betyder, at en transaktion ikke må gennemføres inden de relevante myndighedsgodkendelser er indhentet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får således mulighed for på forhånd at vurdere, om en given fusion vil hæmme den effektive konkurrence betydeligt. I dette tilfælde var styrelsen ikke underrettet om fusionen, og styrelsen havde derfor ikke haft mulighed for at vurdere fusionen.
Vores bemærkninger
Afgørelsen er et eksempel på, at fusioner mellem udenlandske virksomheder også kan medføre anmeldelsespligt i Danmark. Derudover skal man som virksomhed, der påtænker et virksomhedsopkøb, være opmærksom på de to sæt af tærskelværdier, som den danske konkurrencelov indeholder.
Overtrædelse af anmeldelsespligten kan resultere i bøde. Derudover kan det have store kommercielle konsekvenser, eftersom konkurrencemyndighederne har beføjelse til at forbyde eller afgive påbud om tilsagn, selvom en transaktion allerede er gennemført, hvis anmeldelsespligten ikke er opfyldt.