Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Målrettet markedsføring (targeted advertising) på Facebook var ulovlig

Bech Bruun
11/02/2020
Målrettet markedsføring (targeted advertising) på Facebook var ulovlig
Bech Bruun logo
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at en virksomhed handlede i strid med god markedsføringsskik ved at målrette sin markedsføring for lån mod personer med interesse for spil. Det er første gang, Forbrugerombudsmanden har fundet målrettet markedsføring på Facebook ulovlig.

Virksomheden havde benyttet sig af såkaldt ”targeted advertising” ved at målrette sine reklamer for lån på Facebook til mænd mellem 28 og 45 år med interesse for online games og online poker.

Klageren havde i forbindelse med en reklame på Facebook klikket på linket ”hvorfor ser jeg denne annonce?”, hvorefter det fremgik, at ”favoritlån gerne vil nå ud til personer, som er interesserede i onlinespil”, og ”dette er baseret på din aktivitet på Facebook”. Reklamen var således målrettet klageren.

Virksomheden oplyste efterfølgende til Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen bundede i et ønske om at afprøve de muligheder, som Facebook tilbyder inden for målrettet markedsføring og et ønske om at ”booste” opslag. Ifølge Forbrugerombudsmanden var virksomheden bevidst om, at der i de udvalgte kategorier kunne være personer med spillegæld.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at virksomhedens markedsføring udgjorde en overtrædelse af markedsføringslovens § 3 om god markedsføringsskik, fordi markedsføringen var både uetisk, social uansvarlig og i strid med almene samfundshensyn.

Forbrugerombudsmanden udtalte desuden, at det er i strid med god markedsføringsskik at markedsføre lån til brug for finansiering af hasardspil, og at lån til brug for hasardspil ikke er gyldige i Danmark. Det betyder, at spillegæld ikke kan inddrives i Danmark.

Endelig udtalte Forbrugerombudsmanden, at det er i strid med god markedsføringsskik og almene samfundshensyn, hvis en virksomhed målretter sin markedsføring af lån til hasardspillere.


Vidtgående fortolkning af markedsføringsloven


Afgørelsen har betydning for virksomheder, som arbejder med målrettet markedsføring, fordi den fastlægger en vidtgående fortolkning af markedsføringslovens § 3.

Det markedsførte produkt var ikke ulovligt, og der var ikke tale om en modtagergruppe, som i sig selv var særligt udsat. Det, der ifølge Forbrugeromdbudsmanden gjorde markedsføringen ulovlig, var det forhold, at markedsføringen var målrettet en gruppe, som potentielt kunne indeholde særligt udsatte personer.

Virksomheder skal derfor – ifølge Forbrugerombudsmanden – fremover ikke blot sikre sig, at målrettet markedsføring ikke rettes mod persongrupper, som er særligt udsatte, men også at der ikke potentielt kan være særligt udsatte personer i forhold til det produkt, der markedsføres.


Forholdet til databeskyttelsesreglerne


Afgørelsen ændrer ikke ved de gældende persondataretlige regler for virksomheders brug af målrettet markedsføring, og reglerne i GDPR og databeskyttelsesloven skal derfor overholdes som hidtil.


Bech-Bruuns kommentar


Forbrugerombudsmandens fokus på almene samfundshensyn forekommer noget ensidigt i denne afgørelse.

Markedsføring er anset for at være et sagligt og nødvendigt formål for virksomheder, og en afskæring for at målrette sin markedsføring i forbindelse med salg af lovlige produkter strider imod dette grundlæggende samfundshensyn.

Derudover kan det anføres, at virksomheden stadig lovligt kan markedsføre sig generelt, hvorved udsatte personer i modtagergruppen fortsat kan risikere at blive udsat for markedsføringen. Det forekommer derfor tvivlsomt, om almene samfundshensyn reelt tilgodeses ved Forbrugerombudsmandens afgørelse.

Afgørelsen kan potentielt også få vidtrækkende konsekvenser for markedsføring af andre typer produkter, fordi alene risikoen for, at der i modtagergruppen findes udsatte personer, kan gøre markedsføringen ulovlig.

 

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted