Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Må den opsagte handelsagent kontakte de gamle kunder, som han har fået godtgørelse for?

Dansk Erhverv
27/02/2015
Må den opsagte handelsagent kontakte de gamle kunder, som han har fået godtgørelse for?


Som udgangspunkt har opsagte agenter mulighed for at kontakte gamle kunder. Det kan dog få indflydelse på udmålingen af godtgørelsens størrelse.

Den opsagte agent – quo vadis ?
Der er fortsat rigtig mange brancher, der gør brug af agenter, når et marked skal bearbejdes. Salg via agenter er populært, da dette ikke koster noget for producenten, hvis agenten ikke sælger noget.  Det hører da også til agentens dagligdag, at man på et tidspunkt bliver sagt op. Enten fordi agenten har gjort det for godt eller for dårligt, eller fordi agenturgiveren har fået en ny ledelse, der skal vise handlekraftighed etc.

Såfremt agenten har fået en godtgørelse for den kundekreds han/hun har skabt melder spørgsmålet sig, hvorvidt agenten fortsat kan gøre forretning med de kunder, der er blevet skabt til den nuværende agenturgiver.

Agenten kan ikke tvinges til at skifte branche
Da godtgørelsen skal dække det provisionstab som agenten lider ved at blive sagt op, kunne dette i sin yderste konsekvens føre til, at agenten ikke længere må gøre forretninger med de kunder, der er blevet betalt godtgørelse for. Agenten har jo netop fået godtgørelsen for at dække indtægtstabet med disse kunder, og deri ligger vel implicit, at agenten ikke må kontakte dem kunne man mene. Dette vil dog nærmest føre til, at agenten skal skifte branche, hvilket ikke er tilsigtet med loven.

Agenten kan derfor godt fortsætte med at gøre forretninger med de kunder, han/hun har skabt til sin tidligere agenturgiver, dog kan det få indflydelse på udmålingen af godtgørelsens størrelse.

Agenten skifter produktet ud med et tilsvarende produkt fra en anden agenturgiver
I det omfang det lykkes agenten at fastholde kundekredsen kan det gå ud over en af grundforudsætningerne for overhovedet at opnå en godtgørelse: Forbindelsen med disse kunder skal give agenturgiveren betydelige fordele fremadrettet. Hvis agenten gør brug af kundekredsen efter samarbejdets ophør kunne man mene, at agenturgiver ikke har fået de fordele ud af kundekredsen, som agenturgiver har betalt en godtgørelse for.  Man skal dog huske på, at agenturgiveren til dels betaler godtgørelsen for blot at have selve ”muligheden” for at kunne videreføre forretningerne med de skabte kunder. At agenturgiveren ikke formår, at skabe disse forretninger skal ikke lægges den afgåede agent til last.

Konklusionen er derfor, at agenten – såfremt der ikke er aftalt en konkurrenceklausul med virkning efter kontraktophør - godt må gøre forretninger med den skabte kundekreds, men at det vil få en reducerende indflydelse på godtgørelsen, hvis agenten ikke går ned i provision, fordi det hurtigt lykkedes med at erstatte det tabte agentur med et nyt og lignende agentur. Det har omvendt ikke reducerende indflydelse, hvis agenten lancerer et produkt overfor kundekredsen, der ikke umiddelbart er i konkurrence med den tidligere agenturgivers produkter.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
I går
Kontraktret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted