Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Lovforslag om beskyttelse af whistleblowere er sendt i offentlig høring

Bech Bruun
01/03/2021
Lovforslag om beskyttelse af whistleblowere er sendt i offentlig høring
Bech Bruun logo
Justitsministeriet fremsatte den 25. februar 2021 forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere, som har til formål at gennemføre det såkaldte whistleblowerdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2019/1937 af 23. oktober 2019).

Direktivet stiller krav om etablering af en whistleblowerordning på en lang række arbejdspladser, hvilket vi omtalte i vores nyhedsbrev af 21. oktober 2019, som kan læses her.


Lovforslaget om beskyttelse af whistleblowere er sendt i høring indtil den 24. marts 2021 og det for-ventes at blive fremsat for Folketinget i april 2021 med henblik på, at loven kan træde i kraft den 17. december 2021.


Hvis lovforslaget bliver vedtaget i sin nuværende form, vil alle offentlige samt private arbejdspladser med 50 eller flere medarbejdere være forpligtiget til at etablere en intern whistleblowerordning.


Lovens anvendelsesområde

Der er lagt op til at loven ikke alene skal gælde for indberetninger, som omhandler overtrædelser af specifikke områder af EU-retlige regler og som er omfattet af det bagvedliggende EU-direktiv, men loven skal også omfatte ”alvorlige lovovertrædelser i øvrigt, eller andre alvorlige forhold”.


De omfattede EU-retsakter vedrører fx offentligt udbud, finansielle tjenesteydelser, produkter og markeder, og forebyggelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, m.v.


Foruden indberetninger om overtrædelse af de EU-retlige regler vil loven som anført også gælde generelt for ”alvorlige lovovertrædelser i øvrigt, eller andre alvorlige forhold”. Begrebet andre alvorlige forhold omfatter efter bemærkningerne bl.a. tilfælde af seksuel chikane og andre grove personrelaterede konflikter, der finder sted på arbejdspladsen, herunder grov chikane. Det vil således være muligt at indberette om grove seksuelle krænkelser eller anden grov chikane, der finder sted på arbejdspladsen.


De indberetninger som omhandler whistleblowerens eget ansættelsesforhold, vil som udgangspunkt falde uden for formålet med lovens anvendelsesområde, medmindre der netop er tale om en indberetning, der vedrører en alvorlig lovovertrædelse eller et andet alvorligt forhold i øvrigt.


Det vil i øvrigt også være muligt at indberette om forhold, der ligger forud for lovens ikrafttrædelse, således at indberetninger der omhandler forhold forud for 17. december 2021, som udgangspunkt ikke må afvises, så længe de er omfattet af lovens anvendelsesområde.


Kravet om etablering af en whistleblowerordning

Ved lovens ikrafttrædelse 17. december 2021 vil alle arbejdsgivere med mere end 249 medarbejdere være forpligtet til at have etableret en intern whistleblowerordning, hvor medarbejdere kan indberette om overtrædelser. For arbejdsgiveren i den private sektor med mellem 50-249 medarbejdere indtræder pligten til at etablere en whistleblowerordning dog først den 17. december 2023.


En intern whistleblowerordning skal i øvrigt kun stilles til rådighed for egne ansatte, men ordningen kan dog også stilles til rådighed for andre, herunder f.eks. leverandører, frivillige, praktikanter eller tidligere medarbejdere.


Det skal være muligt for whistleblowere enten mundtligt eller skriftligt at foretage en indberetning til whistleblowerordningen. Der skal internt udpeges en upartisk person eller afdeling, dvs. en såkaldt whistleblowerenhed, der administrerer whistleblowerordningen, herunder modtager indberetninger og har kontakt med whistlebloweren. Arbejdsgiveren skal desuden skriftligt dokumentere etableringen af og proceduren for ordningen.   


Der lægges dog op til, at det skal være muligt at outsource whistleblowerordningen helt eller delvist til en tredjeperson, f.eks. advokater, såfremt disse lever op til lovens krav om upartiskhed.


Med lovforslaget vil der desuden blive etableret en uafhængig og selvstændig ekstern whistleblowerordning hos Datatilsynet, der kan behandle overtrædelser om ovennævnte forhold.


Whistleblowerordningens indhold

Whistleblowerenheden skal ifølge lovforslaget modtage indberetninger og have kontakt med whistlebloweren, hvilket indebærer, at whistlebloweren skal modtage bekræftelse på modtagelse af indberetningen inden for syv dage.


Dernæst påhviler det whistleblowerenheden at følge omhyggeligt op på indberetninger og give feedback til whistlebloweren hurtigst muligt og ikke senere end tre måneder efter bekræftelsen af modtagelsen indberetningen.


Whistlebloweren vil altså have krav på at modtage oplysninger om de påtænkte eller trufne tiltag, som indberetningen giver anledning til.'


Beskyttelse af whistlebloweren

For det tilfælde, at lovforslaget bliver vedtaget som fremsat, vil der blive indført en særlig tavshedspligt om indberetningens indhold, herunder whistleblowerens identitet, og whistlebloweren vil i udgangspunktet ikke ifalde nogen form for ansvar for et eventuelt brud på en lovbestemt tavshedspligt.


Der vil desuden blive indført et forbud mod enhver form for repressalier mod whistleblowere, der i god tro om rigtigheden af oplysningerne, foretager en indberetning.


Ved repressalier skal forstås enhver form for ufordelagtig behandling over for whistlebloweren som følge af indberetningen.   


Sanktioner ved overtrædelser af lovforslaget

Bliver whistlebloweren alligevel mødt med repressalier som følge af indberetningen, følger det af lovforslaget, at whistlebloweren har ret til en godtgørelse, der ifølge bemærkningerne til lovforslaget skal fastlægges i overensstemmelse med godtgørelsesniveauet i ligebehandlingsloven. For det tilfælde, at en medarbejder afskediges i strid med reglerne, vil medarbejderen fremsætte krav om genansæt-telse.


Medarbejderen bestemmer selv, om vedkommende ønsker at påstå genansættelse, eller om vedkommende i stedet ønsker en godtgørelse.


Det er desuden hensigten, at reglerne om omvendt bevisbyrde skal finde anvendelse. Dette indebærer, at hvis en whistleblower har foretaget en indberetning i henhold til lovforslaget, påhviler det arbejdsgiveren at bevise, at den ulempe der er påført whistlebloweren ikke udgjorde en repressalie som følge af indberetningen.


Hvis en whistleblower derimod bevidst indberetter med urigtige oplysninger, eller hvis en person forsætligt eller groft uagtsomt overtræder tavshedspligten, der følger af lovforslaget, kan vedkommende straffes med bøde. Arbejdsgiveren kan tilsvarende straffes med bøde, hvis de retlige forpligtelser efter lovforslaget ikke iagttages.


Bech-Bruuns kommentarer

Loven lægger op til en afbalancering af beskyttelseshensyn, som vil åbne nye fronter i ansættelses-retten, navnlig omkring beskyttelsen af whistleblowere contra retssikkerheden for den eller de indbe-rettede personer.


For eksempel er det i forhold til dansk ret nyt, at whistlebloweren skal modtage ”feedback”, dvs. op-lysninger om de påtænkte eller trufne tiltag.


Det må forventes, at der under udvalgsarbejdet med lovforslaget vil blive tage stilling til, hvorvidt sådanne regler gør det påkrævet at ændre gældende regler om tavshedspligt og beskyttelse af per-sonoplysninger, herunder de gældende regler om aktindsigt, der som alt overvejende hovedregel ikke giver ret til at orientere en whistleblower om personaleretlige reaktioner som følge af whistleblo-werindberetninger.


Bech-Bruuns administration af Whistleblowerordning

Hos Bech-Bruun har vi stor erfaring med at etablere og administrere whistleblowerordninger for både private virksomheder og offentlige myndigheder. Vi bistår desuden med de tekniske aspekter ved etableringen af en whistleblowerplatform. Det er således muligt at overlade administrationen af whist-leblowerordningen til Bech-Bruun, der i så fald vil modtage indberetninger og iværksætte de nødven-dige initiativer på baggrund af en vurdering foretaget af vores erfarne specialister.


Har du spørgsmål eller vil du hører mere om vores Whistleblowerordning, Safe2Whistle, er du vel-kommen til at kontakte en af vores specialister på området. Du kan også rette henvendelse til din sædvanlige kontaktperson hos Bech-Bruun.

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Medarbejder kunne få erstatning, selvom tab af erhvervsevne var mindre end 15 %
Medarbejder kunne få erstatning, selvom tab af erhvervsevne var mindre end 15 %
I dag
Ansættelses- og arbejdsret
Virksomheder kan ikke kræve konsulenter og bestyrelsesmedlemmer testet for coronavirus
Virksomheder kan ikke kræve konsulenter og bestyrelsesmedlemmer testet for coronavirus
I dag
Ansættelses- og arbejdsret, Øvrige
Diskrimination at opsige medarbejder på grund af sygefravær i barselsperiode
Diskrimination at opsige medarbejder på grund af sygefravær i barselsperiode
13/04/2021
Ansættelses- og arbejdsret
Handicappet medarbejder kunne opsiges og havde ikke krav på morgenvagter
Handicappet medarbejder kunne opsiges og havde ikke krav på morgenvagter
08/04/2021
Ansættelses- og arbejdsret
Hvornår er strejker i lufthavnen en usædvanlig omstændighed?
Hvornår er strejker i lufthavnen en usædvanlig omstændighed?
08/04/2021
Transportret, Øvrige, Ansættelses- og arbejdsret
Medarbejder havde ret til erstatning efter mobning førte til psykisk arbejdsskade
Medarbejder havde ret til erstatning efter mobning førte til psykisk arbejdsskade
06/04/2021
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted