Forsvarsministeren har fremsat et lovforslag i Folketinget med henblik på udmøntning af anbefalinger i rapporten fra Redningsberedskabets Strukturudvalg fra august 2014. Lovforslaget indeholder ændringer i beredskabsloven, beskyttelsesrumsloven, havmiljøloven og fyrværkeriloven.
I beredskabsloven foreslås følgende ændringer af særlig relevans for de kommunale beredskaber:
- Politidirektørerne skal ikke have stemmeret i kommunale bevillingsspørgsmål i beredskabskommissionerne.
- Der indsættes hjemmel til kommunalbestyrelsernes udpegning af medarbejderrepræsentanter til beredskabskommissionerne.
- Der indsættes hjemmel til indgåelse af aftaler med udenlandske beredskaber i grænsenære områder om ydelse af gensidig assistance.
- Forsvarsministeren gives hjemmel til fastsættelse af regler om ”fri disponering” af beredskabet ved de dagligdags hændelser, der ikke kræver specialmateriel eller mandskab med specialkompetencer, dvs. at nærmeste relevante ressource tilkaldes ved hændelser uanset om dette betyder, at det er beredskabet fra en anden kommune eller kommunalt fællesskab, der tilkaldes.
- Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at Beredskabsstyrelsen skal udtale sig om forslag til plan for risikobaseret dimensionering, og at sådanne udtalelser skal forelægges kommunalbestyrelsen.
- Forsvarsministeren gives hjemmel til at pålægge kommunale beredskaber at blive indsat uden for eget udrykningsområde ved større ulykker, katastrofer, herunder terror- og krigshandlinger.
- Kommunalbestyrelserne gives hjemmel til at opkræve gebyrer fra anlægsejere til dækning af udgifter ved tilslutning til og overvågning af brandtekniske installationer, der i henhold til lovgivningen er etableret med automatisk alarmoverførsel til beredskabet. Det kan også bestemmes, at der skal opkræves gebyr for udrykning til blinde alarmer i forbindelse med sådanne anlæg. Gebyrernes størrelse skal svare til de faktiske omkostninger for beredskabet.
I beskyttelsesrumsloven, kapitel 11 om beredskab i havmiljøloven og fyrværkeriloven indsættes der hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan henlægge sine beføjelser og pligter til beredskabskommissionen eller den fælles beredskabskommission - til et kommunalt fællesskab. Dette giver således mulighed for kompetenceoverdragelse af yderligere opgaver til de kommunale fællesskaber på beredskabsområdet, end det hidtil har været muligt.
Vedtages lovforslaget kan dette give anledning til vedtægtsændringer i de kommunale fællesskaber på beredskabsområdet.
Lovforslaget skal - hvis det vedtages af Folketinget - træde i kraft den 1. juli 2016. Lovforslaget vil undergå 1. behandling i Folketinget den 12. april 2016.
Du kan læse om lovforslaget
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →