Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Lofter over omkostninger og ÅOP og markedsførings­begrænsninger på forbrugslån

Kromann Reumert
26/06/2020
Lofter over omkostninger og ÅOP og markedsførings­begrænsninger på forbrugslån
Kromann Reumert logo
Folketinget har vedtaget lovforslag 149, som gennemfører en politisk aftale med titlen "Et opgør med kviklån" indgået mellem regeringen og en række af Folketingets partier. Formålet med loven er blandt andet at styrke forbrugerbeskyttelsen i forbindelse med kreditaftaler. Det sker gennem forbud mod særligt høje omkostninger og en begrænsning af låneudbydernes muligheder for at markedsføre deres produkter. Regelændringerne gennemføres i lov om forbrugslånsvirksomheder og lov om markedsføring.



De væsentligste ændringer for forbrugerkreditaftaler


Lovforslaget blev vedtaget den 9. juni 2020, og de væsentligste nye begrænsninger for kreditaftaler med forbrugere (undtaget boligkreditaftaler) samt markedsføring af sådanne aftaler er følgende:

  • Et loft over de årlige omkostninger i procent (ÅOP). Der indføres et forbud mod indgåelse af kreditaftaler med forbrugere, hvis ÅOP overstiger 35 %. De hidtidige principper for opgørelse af ÅOP ‒ der baserer sig på imple-mentering af EU-retlige regler ‒ videreføres. Overtrædes forbuddet, er der tale om et delvis ugyldigt aftalevilkår, således at kreditten genberegnes og forbrugeren stilles, som om forbuddet var iagttaget (dvs. ÅOP reduceres til 35 %). Forbuddet retter sig til alle typer af långivere.

  • Et loft over de samlede omkostninger: Der indføres et loft for de samlede omkostninger på 100 % af det samlede kreditbeløb. Omkostningsloftet omfatter blandt andet gebyrer, strafrenter m.v. som følge af lånets misligholdelse. Loftet finder ikke anvendelse på kassekreditter og såkaldt revolverende kreditter uden udløbsdato. Alle typer af långivere, der yder lån til forbrugere, er omfattet af reglerne.

  • Et forbud mod markedsføring af kreditaftaler med høj ÅOP: Der indføres et forbud mod markedsføring af kreditaftaler med en ÅOP på 25 % og derover. Der er en række undtagelser fra forbuddet, herunder undtages markedsføring via långivers egen hjemmeside. En forbrugslånsvirksomheds udbud af forbrugslån med ÅOP, der overstiger 25 %, vil indebære, at det ikke er tilladt for virksomheden at markedsføre nogle former for forbrugerkreditaftaler, uanset om enkelte af disse har en ÅOP, der er lavere end 25 %. Hvis en långivers produktportefølje indeholder ét produkt med en ÅOP på mere end 25 %, har dette ene produkt således en negativ afsmittende effekt på resten af långiver produktsortiment i forhold til markedsføringsforbuddet.

  • Et forbud mod markedsføring i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere. Der indføres et forbud mod markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler i forbindelse med markedsføring af spilleudbydere eller spil.


Udover de civilretlige implikationer, er overtrædelse af lofterne over ÅOP og omkostninger ‒ ved grov eller gentagen overtrædelse ‒ strafsanktioneret med bøde eller fængsel i op til 4 måneder.

 

Ikrafttrædelse

Ændringsloven træder i kraft den 1. juli 2020, men finder ikke anvendelse på kreditaftaler indgået før denne dato. Forlængelse af eksisterende kreditaftaler efter ændringslovens ikrafttræden omfattes af de nye regler.

Du kan læse ændringsloven på retsinformation.dk.


Hvis du vil vide mere


Kromann Reumert har fulgt reglernes tilblivelse nøje og har ydet indgående rådgivning til långivere om de nye reglers betydning for forbrugerkreditaftaler. Du er meget velkommen til at kontante os for yderligere oplysninger.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny guide om ESG-regulering og rapporteringskrav i Danmark
Ny guide om ESG-regulering og rapporteringskrav i Danmark
20/06/2024
Compliance, EU-ret, Finansiering og bankret
Endelige kriterier for navngivning af fonde med ESG- og bæredygtighedsrelaterede udtryk i navnet offentliggjort
Endelige kriterier for navngivning af fonde med ESG- og bæredygtighedsrelaterede udtryk i navnet offentliggjort
24/06/2024
Finansiering og bankret, EU-ret, Compliance
ESG-rapport 2023: En ambitiøs vision for en bæredygtig fremtid
ESG-rapport 2023: En ambitiøs vision for en bæredygtig fremtid
28/06/2024
EU-ret, Finansiering og bankret, Compliance
Pas på at dine penge ikke bliver beslaglagt!
Pas på at dine penge ikke bliver beslaglagt!
05/07/2024
Finansiering og bankret, Øvrige
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udsender ny redegørelse om realkreditlån
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udsender ny redegørelse om realkreditlån
08/07/2024
Fast ejendom og entreprise, Øvrige, Finansiering og bankret
EU's nye hvidvaskpakke offentliggjort: Strengere regler klar til 2027
EU's nye hvidvaskpakke offentliggjort: Strengere regler klar til 2027
09/07/2024
Compliance, Finansiering og bankret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted