Artikel
Lønmodtagere med ret til folkepension kan ikke samtidig være medlem af en A-kasse
Kromann Reumert
30/01/2015
Højesteret har i en principiel sag fastslået, at arbejdsløshedsforsikringslovens § 43 ikke er i strid med beskæftigelsesdirektivet sammenholdt med det almindelige fællesskabsretlige princip om forbud mod aldersdiskrimination.
Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder er et almindeligt EU-retligt princip, som er konkretiseret i beskæftigelsesdirektivet inden for området for beskæftigelse og erhverv.
Højesterets dom af 19. januar 2015
SAGEN KORT
Sagen angik, om arbejdsløshedsforsikringslovens § 43, hvorefter medlemskab af en arbejdsløshedskasse ophører, når medlemmet når folkepensionsalderen, udgør forskelsbehandling i strid med EU’s beskæftigelsesdirektiv sammenholdt med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder.
Ledernes A-kasse havde i december 2007 meddelt A, at A’s medlemskab af arbejdsløshedskassen ville ophøre i april 2008 som følge af, at A fyldte 65 år. Efter at A havde opsagt sin stilling, meldte A sig ledig og anmodede om udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge med virkning fra april 2009. Ledernes A-kasse afviste kravet med henvisning til, at medlemskab af arbejdsløshedskassen ophører senest ved udgangen af den måned, hvor man når folkepensionsalderen.
HØJESTERETS DOM
Højesteret fastslog, at arbejdsløshedsforsikringslovens § 43 ikke strider mod beskæftigelsesdirektivet eller det almindelige EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder. Højesteret udtalte i den forbindelse, at den danske ordning med arbejdsløshedsdagpenge må anses for en offentlig ordning for social sikring eller lignende ordning, jf. direktivets artikel 3, stk. 3.
Højesteret udtalte endvidere, at ordningen ikke omfatter overførsel af ydelser af økonomisk værdi til en medarbejder som vederlag i et ansættelsesforhold, og at ordningens ydelser derfor ikke kan sidestilles med løn, jf. præambelbetragtning 13 til beskæftigelsesdirektivet, jf. EF-Traktatens artikel 141 (nu Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde artikel 157).
A havde således ikke krav på udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge, selvom A ønskede at blive på arbejdsmarkedet.
Landsretten var kommet til det samme resultat.
HVAD KAN VI UDLEDE AF DOMMEN?
Dommen bidrager til afgrænsning af forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder, som det er konkretiseret i beskæftigelsesdirektivet og implementeret i den danske forskelsbehandlingslov. Dommen fastslår også, at der i forbindelse med vurderingen af, om en national regel er i strid med det EU-retlige forbud mod aldersdiskrimination, er afgørende at sondre mellem, om der er tale om en ydelse af økonomisk værdi til en medarbejder som vederlag i et ansættelsesforhold, som er omfattet af beskyttelsen, eller en offentlig ordning for social sikring, som er undtaget fra beskyttelsen.
Dommen bidrager ligeledes til fortolkningen af arbejdsløshedsforsikringslovens § 43 og fastslår, at bestemmelsen ikke strider mod forbuddet mod aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet. Det vil således heller ikke fremover være muligt at være medlem af en A-kasse samtidig med, at man modtager folkepension.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →