Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Konkurrencerådet udgiver rapport om konkurrencen på realkreditmarkedet

DLA Piper
04/09/2017
Konkurrencerådet udgiver rapport om konkurrencen på realkreditmarkedet

Konkurrencerådet har den 18. august 2017 udgivet en rapport om konkurrencen på realkreditmarkedet, som fremhæver en række konkurrencemæssige betænkeligheder ved markedet.





Ifølge rapporten er der reelt kun fire realkreditudbydere i Danmark, hvoraf alle realkreditudbydere samtidig driver bankvirksomhed, hvilket forbinder bank- og realkreditmarkedet. Rapporten fastsætter, at konkurrencen på bankmarkedet generelt er svag i Danmark, da forbrugerne sjældent skifter bank, hvilket smitter af på realkreditmarkedet, hvor kun 2 pct. af forbrugerne årligt skifter realkreditlån, mens 15 pct. af forbrugerne årligt omlægger banklån. 80-90 pct. af omlægningerne af banklån sker dog indenfor samme bank. Rapporten beretter derudover, at bidragssatserne er steget, hvilket realkreditinstitutternes indtjening også er. Realkreditinstitutterne har begrundet stigningen med øgede kapitalkrav, men Konkurrencerådet mener, at de øgede kapitalkrav kun burde føre til begrænsede bidragsstigninger i et konkurrencepræget marked.

Konkurrencerådet mener, at der er en række adgangsbarrierer på realkreditmarkedet, som forhindrer, at der kommer nye aktører på markedet. Den første barriere er, at nye aktører skal eje en bank for at komme ind på markedet, da forbrugerne indgår realkreditlån igennem deres bank. Den anden barriere er, at en ny aktør skal have en hvis størrelse for at kunne oprette tilstrækkeligt store obligationsserier, da store obligationsserier er mere likvide og derfor bedre prissat end små obligationsserier. Den tredje barriere er, at store realkreditinstitutter kan få en tilladelse til at beregne sine kapitalkrav efter interne beregningsmetoder fremfor en standardmetode, hvilket giver dem en ”rabat” på kapitalkravet, som en ny aktør som udgangspunkt ikke vil kunne opnå fra start. Den fjerde barriere er særlig dansk regulering, som vil kunne afholde udenlandske selskaber fra at udbyde realkredit i Danmark. Den femte og sidste adgangsbarriere er stiftelsesomkostningerne ved stiftelse af realkreditlån, som forbrugerne skal betale, når de flytter deres realkreditlån, sammenholdt med den undersøgelsesindsats dette kræver fra forbrugerne, da forbrugernes bank almindeligvis vil anbefale forbrugerne at benytte bankens eget realkreditinstitut.

Konkurrencerådet mener slutteligt, at den sidste hindring for en mere effektiv konkurrence er tilsynsdiamanten. Tilsynsdiamanten er den metode, som Finanstilsynet fastsætter sin regulering af realkreditinstitutterne efter. Tilsynsdiamanten sætter en række pejlemærker for, hvordan et realkreditinstituts udlånsportefølje må se ud og udvikle sig. Dette medfører, at realkreditinstitutterne har nemmere ved at forudsige hinandens ageren og dermed lade deres priser følge konkurrenternes.

Konkurrencerådet fremsætter i rapporten en række anbefalinger til, hvordan konkurrencen i realkreditmarkedet kan øges. Den første anbefaling er at mindske adgangs- og ekspansionsbarriererne, hvilket rådet blandt andet anbefaler gjort ved at fjerne offentligheden omkring pejlemærkerne i tilsynsdiamanten, så realkreditinstitutterne ikke kan forudse hinandens adfærd. Den anden anbefaling er at øge gennemsigtigheden på realkreditmarkedet, hvilket blandt andet vil kunne løses igennem standardiserede forsider med faste nøgletal på realkredittilbuddene, så tilbuddene bliver nemmere at sammenligne. Den tredje anbefaling er at give forbrugerne flere lånetilbud ved køb af bolig, hvor Konkurrencerådet blandt andet foreslår at lade ejendomsmæglere formidle boliglån. Den sidste anbefaling er at gøre det nemmere for låntagere at skifte realkreditinstitut, hvilket Konkurrencerådet blandt andet foreslår løst ved at give låntageren råderet over de udstedte obligationer.

Selvom Konkurrencerådet i rapporten fremhæver en række konkurrencemæssige betænkeligheder ved realkreditmarkedet, nævner rapporten dog også, at det danske realkreditsystem generelt giver gode lånevilkår til forholdsvist lave renter.




 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
Folketinget vedtager markante ændringer af konkurrenceloven
Folketinget vedtager markante ændringer af konkurrenceloven
04/06/2024
Konkurrenceret
Ny konkurrencelov vedtaget: Nu indføres call-in regel for fusioner under tærskelværdierne
Ny konkurrencelov vedtaget: Nu indføres call-in regel for fusioner under tærskelværdierne
06/06/2024
Konkurrenceret
Sø- og Handelsretten tager stilling til tøjforhandleres informationsudveksling
Sø- og Handelsretten tager stilling til tøjforhandleres informationsudveksling
11/06/2024
Konkurrenceret
Del 1: Folketinget vedtager markante ændringer af konkurrenceloven
Del 1: Folketinget vedtager markante ændringer af konkurrenceloven
13/06/2024
Konkurrenceret
Nye ændringer i konkurrenceloven træder snart i kraft – kan få stor betydning for fusioner under de gældende omsætningstærskler
Nye ændringer i konkurrenceloven træder snart i kraft – kan få stor betydning for fusioner under de gældende omsætningstærskler
04/07/2024
Konkurrenceret
Konkurrencerådets fokus 2024
Konkurrencerådets fokus 2024
05/07/2024
Konkurrenceret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted