Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Konkurrencerådet: Danske herretøjsforretninger handlede i strid med konkurrenceloven

Bech Bruun
01/07/2020
Konkurrencerådet: Danske herretøjsforretninger handlede i strid med konkurrenceloven
Bech Bruun logo
Konkurrencerådet har for nyligt fundet, at Hugo Boss, i strid med konkurrenceloven, har udvekslet informationer om priser og rabatter i forbindelse med fremtidige udsalg med henholdsvis Kaufmann og Ginsborg.


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretog tilbage i 2018 kontrolundersøgelser hos detailhandlere af herretøj. På baggrund af disse kontrolundersøgelser har Konkurrencerådet nu i to sager fundet, at Hugo Boss og henholdsvis Kaufmann og Ginsborg havde udvekslet informationer om priser og rabatter forud for fremtidige udsalg.

Konkret havde Hugo Boss over en fireårig periode. efter anmodning fra henholdsvis Kaufmann og Ginsborg, informeret om, hvornår Hugo Boss ville deltage i bestemte, fremtidige udsalg, samt med hvilke priser, rabatter, mængder, og/eller varesortimenter der ville komme på udsalg. Heraf kunne det også udledes, hvilke varer/varesortimenter som ikke ville blive sat på udsalg.

Hugo Boss driver i Danmark både virksomhed i engrosleddet som leverandør til selvstændige detailforhandlere og i detailleddet i direkte konkurrence med de selvstændige forhandlere. Kaufmann og Ginsborg driver alene virksomhed i detailleddet.

En sådan adfærd blev anset som en samordnet praksis, der havde til formål at begrænse konkurrencen mellem tøjforhandlerne i strid med konkurrenceloven.


I strid med konkurrenceloven


Konkurrenceloven udelukker enhver direkte eller indirekte kontakt mellem konkurrerende virksomheder, som indebærer, at en virksomhed informeres om en adfærd, som konkurrerende virksomheder påtænker eller har besluttet sig for at indtage på markedet. Konkurrencerådet fandt, at udveksling af oplysninger om hvilke varesortimenter mv., som ville indgå i planlagte udsalg, havde indflydelse på konkurrenternes adfærd på markedet. Udvekslingen af oplysningerne skabte en kunstig gennemsigtighed på markedet, der fjernede usikkerhedsmomenter med hensyn til konkurrerende virksomheders påtænkte tilbuds-/rabatadfærd, hvilket havde til formål at begrænse konkurrencen.Konkurrenterne kunne i stedet indrette sig efter oplysningerne med mindre risiko for at miste omsætning.

Konkurrencerådet fandt slutteligt, at informationsudvekslingen ikke bidrog til at styrke effektiviteten i produktionen eller distributionen af tøjet og derfor ikke kunne fritages for forbuddet. Konkurrencerådet udstedte herefter et påbud til de involverede virksomheder om at bringe informationsudvekslingen til ophør.

Konkurrencerådet har besluttet at anmelde begge sager til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) for en strafferetlig forfølgelse. Det vil ske, efter eventuelle ankesager er afgjort.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i samme sagskompleks også sendt indskærpelser til seks virksomheder i beklædningsbranchen om ikke at udveksle konkurrencefølsomme oplysninger, fx om deltagelse i udsalg og om hvilket varesortiment, der vil indgå i planlagte udsalg.


Bech-Bruuns kommentar


Konkurrencerådet finder i afgørelserne, at Hugo Boss og hhv. Kaufmann og Ginsborg har begået alvorlige overtrædelser af konkurrencelovens forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler. Adfærden kan i værste fald straffes med store bøder eller – i særlige tilfælde – fængsel.

Afgørelserne viser, at virksomheder, der både er aktive som leverandør i engrosleddet og samtidigt konkurrerer med sine kunder i detailleddet, bør sikre skarp adskillelse mellem sine engros-og detailaktiviteter for derved at undgå udveksling af konkurrenceføl-som information eller anden samordning mv. vedrørende eksterne kunder og virksom-hedens egne aktiviteter i detailleddet.

Opdelingen bør implementeres både i virksomhedens it-systemer og ved at sikre l adskillelse af personale, så der ikke er sammenfald mellem personer i kunde- og markedsvendte funktioner i virksomhedens engros- og detailaktiviteter.

Endvidere bør man være opmærksom på, at selve modtagelsen af konkurrencefølsom information fra en konkurrent udgør en overtrædelse af konkurrencelovens regler, hvis man ikke klart siger fra over for at modtage oplysningerne. Siger man ikke fra, gælder der en formodning om, at man har taget informationen til indtægt i sin egen virksomhed.

Hos Bech-Bruun er vi specialister i konkurrencelovgivning, og du er altid velkommen til at kontakte os.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted