Konkurrenceankenævnet stadfæster: FK Distribution misbrugte sin dominans
Konkurrenceankenævnets kendelse den 27. april 2021 i sag KL-4-2020: Forbruger-Kontakt A/S mod Konkurrencerådet
Baggrund
FK Distribution er den største distributør af adresseløse forsendelser i Danmark. Forsendelsestypen bruges ved omdeling af reklamer, ugeaviser og andre tryksager. Før i tiden var både FK Distribution og PostNord aktive på markedet, men siden PostNord forlod markedet den 1. januar 2018, har FK Distribution været den eneste landsdækkende distributør af adresseløse forsendelser.
Sagen handler om FK Distributions anvendelse af vilkår om koblingssalg over for kunder i perioden 2018 til oktober 2019. Hvis en kunde ønskede at benytte FK Distribution som distributør af adresseløse forsendelser, var det en betingelse, at kunden også købte visning af sine tilbudsaviser på FK Distributions digitale platforme for tilbudsaviser, herunder www.minetilbud.dk og appen "minetilbud". Dermed blev salget af de to ydelser koblet sammen.
Mens markedet for adresseløse forsendelser har været faldende i de seneste år, er markedet for digitale platforme for tilbudsaviser i vækst. Der er en forbindelse mellem de to markeder, fordi en stor del af annoncørerne er kunder på begge markeder, eksempelvis de store dagligvarekæder. Sagen er et eksempel på, at konkurrencemyndighederne er særligt opmærksomme på digitale markeder og platforme.
Konkurrenceankenævnets kendelse
Konkurrenceankenævnet fandt ligesom Konkurrencerådet, at FK Distribution havde misbrugt sin dominerende stilling på markedet for adresseløse forsendelser ved at stille krav om koblingssalg.
Ifølge Konkurrenceankenævnet var vilkåret om koblingssalg konkret egnet til at begrænse konkurrencen, fordi det gav FK Distribution sikkerhed for, at et stort antal af virksomhedens kunder på markedet for adresseløse forsendelser ‒ herunder store og vigtige kunder ‒ også blev virksomhedens kunder på markedet for digitale platforme for tilbudsaviser.
Konkurrenceankenævnet fandt, at det medførte to forhold:
- FK Distribution sikrede sig flere brugere på sine egne digitale platforme for tilbudsaviser.
- Kundernes incitament til at anvende og betale for andre digitale platforme for tilbudsaviser blev dermed reduceret.
Konkurrenceankenævnet konkluderede på den baggrund, at FK Distribution havde misbrugt sin dominerende stilling på markedet for adresseløse forsendelser til at opnå en uretmæssig konkurrencefordel på det voksende marked for digitale platforme for tilbudsaviser i Danmark. Konkurrenceankenævnet stadfæstede dermed Konkurrencerådets afgørelse fra juni 2020, som var nået frem til samme konklusion.