Artikel
Konkurrenceankenævnet: Aftale om kundeopdeling mellem to mediebureauer var ulovlig

Den 12. juni 2018 stadfæstede Konkurrenceankenævnet Konkurrencerådets afgørelse om, at Mediacenter Danmark A/S og MPE Distribution ApS havde overtrådt forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler ved at indgå en kundeinddelingsaftale.
Konkurrenceankenævnets kendelse af 12. juni 2018 – Mediacenter Danmark A/S mod Konkurrencerådet
Af økonom Thomas Andersen og stipendiat Anders Petersen
Baggrund og Konkurrencerådets afgørelse
I sin afgørelse af 30. august 2017 vurderede Konkurrencerådet en samarbejdsaftale, der var indgået mellem Mediacenter Danmark og MPE Distribution. Aftalen var om fælles indkøb og videresalg, og ifølge aftalen skulle det fælles indkøb foregå gennem Mediacenter Danmark, som forhandlede og indgik aftaler med distributørerne på vegne af begge parter. Det var derudover en del af aftalen, at MPE Distribution ikke måtte tage kontakt til Mediacenters kunder.
Konkurrencerådet fandt, på baggrund heraf, at der var indgået en kundedelingsaftale i strid med konkurrencereglerne.
Konkurrenceankenævnets kendelse
Mediacenter Danmark argumenterede over for ankenævnet for, at samarbejdsaftalen mellem Mediacenter Danmark og MPE Distribution var en vertikal distributionsaftale, fordi de var aktive på forskellige led i omsætningskæden. Konkurrencerådet argumenterede derimod for, at det var uden betydning, om samarbejdet havde et vertikalt aspekt. Ifølge rådet var relationen nemlig primært horisontal, hvilket skulle vurderes først.
Konkurrenceankenævnet vurderede, at aftalen var af horisontal karakter, fordi begge selskaber afsatte ydelser til samme kundegruppe. I den forbindelse var det uden betydning, at det var Mediacenter Danmark, der, på vegne af begge parter, stod for forhandlingerne om indkøb. Derfor fandt nævnet, at samarbejdsaftalen havde til formål at begrænse konkurrencen, og at den således udgjorde en ulovlig kundeopdeling. Mediacenter Danmark havde dermed handlet i strid med Konkurrencelovens § 6, stk. 1, og Konkurrenceankenævnet stadfæstede derfor Konkurrencerådets afgørelse.
Konkurrencerådet har efterfølgende besluttet at overdrage sagen til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet med henblik på en strafferetlig vurdering.
Læs Konkurrenceankenævnets kendelse og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressemeddelelse.
Læs Konkurrencerådets afgørelse af 30. august 2017.
Læs også vores tidligere omtale af Konkurrencerådets afgørelse i sagen: Konkurrencerådet: Ulovlig aftale om kundedeling mellem to mediebureauer
Konkurrenceankenævnets kendelse af 12. juni 2018 – Mediacenter Danmark A/S mod Konkurrencerådet
Af økonom Thomas Andersen og stipendiat Anders Petersen
Baggrund og Konkurrencerådets afgørelse
I sin afgørelse af 30. august 2017 vurderede Konkurrencerådet en samarbejdsaftale, der var indgået mellem Mediacenter Danmark og MPE Distribution. Aftalen var om fælles indkøb og videresalg, og ifølge aftalen skulle det fælles indkøb foregå gennem Mediacenter Danmark, som forhandlede og indgik aftaler med distributørerne på vegne af begge parter. Det var derudover en del af aftalen, at MPE Distribution ikke måtte tage kontakt til Mediacenters kunder.
Konkurrencerådet fandt, på baggrund heraf, at der var indgået en kundedelingsaftale i strid med konkurrencereglerne.
Konkurrenceankenævnets kendelse
Mediacenter Danmark argumenterede over for ankenævnet for, at samarbejdsaftalen mellem Mediacenter Danmark og MPE Distribution var en vertikal distributionsaftale, fordi de var aktive på forskellige led i omsætningskæden. Konkurrencerådet argumenterede derimod for, at det var uden betydning, om samarbejdet havde et vertikalt aspekt. Ifølge rådet var relationen nemlig primært horisontal, hvilket skulle vurderes først.
Konkurrenceankenævnet vurderede, at aftalen var af horisontal karakter, fordi begge selskaber afsatte ydelser til samme kundegruppe. I den forbindelse var det uden betydning, at det var Mediacenter Danmark, der, på vegne af begge parter, stod for forhandlingerne om indkøb. Derfor fandt nævnet, at samarbejdsaftalen havde til formål at begrænse konkurrencen, og at den således udgjorde en ulovlig kundeopdeling. Mediacenter Danmark havde dermed handlet i strid med Konkurrencelovens § 6, stk. 1, og Konkurrenceankenævnet stadfæstede derfor Konkurrencerådets afgørelse.
Konkurrencerådet har efterfølgende besluttet at overdrage sagen til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet med henblik på en strafferetlig vurdering.
Læs Konkurrenceankenævnets kendelse og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressemeddelelse.
Læs Konkurrencerådets afgørelse af 30. august 2017.
Læs også vores tidligere omtale af Konkurrencerådets afgørelse i sagen: Konkurrencerådet: Ulovlig aftale om kundedeling mellem to mediebureauer
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →

København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu