Trods store frustrationer i hotelbranchen vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu indstille en bebudet undersøgelse af bookingportalernes prisklausuler.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i dag meddelt, at man dropper den tidligere annoncerede undersøgelse af bookingportalernes konkurrenceforhold. Det sker på trods af, at Dansk Erhverv gennem de seneste to år har presset på for en undersøgelse af forholdene, og at styrelsen tidligere har lovet, at det vil ske. Begrundelsen er, at de to største bookingportaler nu har indført aftalevilkår i dele af EU, som begrænser prisklausuler til at omfatte hotellernes egne hjemmesider.
Prisklausulerne går ud på, at hotellerne ikke må tilbyde deres værelser billigere til deres kunder end den pris, som kunderne kan finde på bookingportalernes hjemmeside. På den måde fastfryser bookingportalerne minimumsprisen for et hotelværelse til at være den, som bookingportalen tilbyder.
”Vi synes, det er kritisabelt, hvis de danske konkurrencemydigheder ikke agter at undersøge konkurrenceforholdene for bookingportalerne. Vi har brug for en selvstændig dansk vurdering af, om bookingportalernes sætter den frie konkurrence ud af kraft, hvilket vi har bedt om i lang tid,” siger konstitueret markedsdirektør i Dansk Erhverv, Jakob Scharff.
En tilfældig model
I en lang række EU-lande, herunder Tyskland og Sverige, har konkurrencemyndighederne undersøgt og været i dialog med bookingportalerne. Blandt de lande, der er længst fremme, er der to spor: det tyske spor, hvor domstolene har underkendt bookingportalernes brug af prisklausuler, og det svensk/fransk/italienske spor, hvor konkurrencemyndighederne har indgået et kompromis med portalerne.
Senest har den franske Nationalforsamling dog forbudt bookingportalernes prisklausuler udenom landets konkurrencemynigheder. Der tegner sig derfor i øjeblikket et meget uens billede inden for EU.
”De danske konkurrencemyndigheder vælger at køre på frihjul i denne sag. Det er ganske enkelt ikke acceptabelt, at de på den måde ønsker at overlade danske forhold til en ret tilfældig model, som nogle lande har implementeret – andre ikke. Vi forstår ikke, hvorfor de ikke også forholder sig til den tyske afgørelse. Vi henvendte os til dem i august 2013, og her næsten to år senere får vi så at vide, at de ikke agter at undersøge bookingportalerne i Danmark,” siger Jakob Scharff og fortsætter:
”I Dansk Erhverv har vi haft en meget klar forventning om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som annonceret både i pressen og på møder, ville påbegynde en dansk undersøgelse af bookingportalernes konkurrenceforhold. Ikke mindst i lyset af, at det er en sag, der påkalder sig enorm opmærksomhed i hele Europa. Sagen har stor betydning for indtjeningen og dermed konkurrencesituationen for de danske hoteller, og samtidig er det også et vigtigt for hensynet til forbrugerne at få afklaret, om der er fri konkurrence på hotelmarkedet,” siger Jakob Scharff.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →