Konkurrence- & Forbrugerstyrelsen
31/08/2015
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at ændrede prisklausuler for bookingportalerne, herunder Expedia, Hotels.com og Booking.com, betyder, at der som udgangspunkt ikke længere er konkurrencemæssige problemer. Af samme årsag er der ikke længere baggrund fop at fortsætte undersøgelsen.
Siden opstarten af undersøgelserne af bookingportalerne, har de største bookingportaler, herunder Expedia, Hotels.com og Booking.com, ophævet den del af deres prisklausuler i aftalerne med hotellerne, som har givet anledning til sagen. Af samme årsag er det Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens umiddelbare vurdering, at der ikke længere er behov for at foretage yderligere analyser, idet bookingportalerne selv har ophævet de aftalevilkår, som gav anledning til betænkeligheder.
Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Martin Nyvang, udtaler følgende:
”Bookingportalerne har selv ændret deres prisklausuler under sagens forløb, og vi vurderer herefter, at der ikke umiddelbart er et konkurrencemæssigt problem. Derfor indstiller vi nu vores undersøgelse.”
”Det er vigtigt at huske på, at der er tale om frivillige aftaler mellem hotellerne og bookingportalerne. Hotellerne bestemmer selv, om de vil markedsføre sig på bookingportalerne, og hvilke værelsespriser de vil tage.”
Læs mere om sagen på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside
her
[layerslider id="33"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →