I tre netop offentliggjorte kartelsager har Kommissionen uddelt bøder på i alt 546 millioner euro. Offentliggørelsen igangsætter forældelsesfristen for eventuelle erstatningskrav.
Bøderne er pålagt i tre forskellige kartelsager. Et kartel vedrørte maritim transport af biler, lastbiler og andre store motorkøretøjer, mens de to øvrige karteller vedrørte tændrør og bremsesystemer. Der er i alle afgørelser givet bødenedsættelse for forligsaftaler, samt nedsættelse under leniency-programmet.
De tre forskellige kartelsager
Det maritime kartel angik import og eksport af motorkøretøjer, både inden og uden for EU. I 2016 blev der importeret 3,4 millioner motorkøretøjer fra ikke EU-lande og ligeledes eksporteret mere end 6,3 millioner til ikke EU-lande. Kommissionen har fundet, at næsten halvdelen af disse motorkøretøjer er blevet transporteret af virksomheder, der er indblandet i det maritime kartel. I det maritime kartel deltog CSAV, ”K” Line, MOL, NYK samt WWL-EUKOR.
I kartellet for tændrør deltog Bosch, Denso og NGK.
Den sidste kartelafgørelse vedrørte to separate karteller for bremsesystemer. I det første kartel for hydrauliske bremsesystemer deltog TRW (nu ZF TRW), Bosch og Continental og i det andet kartel vedrørende elektroniske bremsesystemer deltog Bosch og Continental.
Forældelsesfrist for erstatningskrav igangsættes
Med afgørelserne påbegyndes forældelsesfristen for erstatningssøgsmål. I 2016 vedtog Folketinget konkurrenceerstatningsloven, som fastslår, at enhver, som har lidt en skade som følge af et kartel, har ret til fuld erstatning. Forældelsesfristen er på 3 år, idet forholdene fandt sted før lovens ikrafttræden.
Pressemeddelelse om Kommissionens afgørelse kan læses på Kommissionens hjemmeside.
Nyhed om konkurrenceerstatningsloven kan læses her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →