Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kommissionen godkender offentlig støtte til rumænsk lufthavn

Bech-Bruun
02/03/2020
Kommissionen godkender offentlig støtte til rumænsk lufthavn
Bech-Bruun logo
Kommissionen har fastslået, at Rumæniens offentlige støtte ydet til landets tredje største lufthavn, Timișoara Lufthavn, ikke udgjorde statsstøtte, da de modtagne midler enten blev brugt til at finansiere ikke-økonomiske aktiviteter eller ikke gav lufthavnen en økonomisk fordel. En række aftaler med luftfartsselskabet Wizz Air var endvidere i overensstemmelse med det markedsøkonomiske aktørprincip, hvorfor disse aftaler heller ikke udgjorde statsstøtte.

 

Som følge af en klage fra en aktør på det europæiske marked for lufttransport og på grundlag af en række yderligere oplysninger indledte Kommissionen i 2011 en dybdegående undersøgelse med henblik på at vurdere, om visse foranstaltninger til fordel for Timișoara Lufthavn og lavprisflyselskabet Wizz Air var i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Timișoara Lufthavn er ejet af Rumæniens transportministerium (80 %) og en fond etableret af de rumænske myndigheder (20 %), og lufthavnen er drevet af et rumænsk selskab.

Først og fremmest vedrørte undersøgelsen den offentlige støtte fra Rumænien, som blev tildelt lufthavnen mellem 2007 og 2009, samt visse offentligt finansierede ordninger vedrørende lufthavnsafgifter og dertil relaterede rabatter, som efter klagers opfattelse favoriserede Wizz Air.

Undersøgelsen tog herudover sigte på en række aftaler mellem lufthavnen og Wizz Air vedtaget i 2008, hvorved Wizz Air blandt andet skulle modtage betaling for at markedsføre lufthavnen. Hertil kom, at lufthavnen angiveligt havde undladt at inddrive en række fakturerede lufthavnsafgifter fra Wizz Air.


Kommissionens afgørelse


Kommissionen fandt på baggrund af undersøgelsen frem til, at visse af de offentlige midler modtaget af lufthavnen mellem 2007 og 2009 enten var blevet brugt til at finansiere ikke-økonomiske aktiviteter i lufthavnen eller ikke havde givet denne nogen økonomisk fordel. Midlerne udgjorde derfor ikke statsstøtte. De resterende offentligt finansierede investeringer var fuldt ud forenelige med de på tidspunktet gældende regler om statsstøtte til luftfart.

I forhold til de offentligt finansierede ordninger om lufthavnsafgifter og dertilhørende rabatter fandt Kommissionen, at ordningerne gjaldt alle flyselskaber i Timișoara Lufthavn på lige vilkår. Ordningerne var således ikke selektive og udgjorde derfor ikke statsstøtte.

Aftalerne med Wizz Air i 2008 var delvist rentable for lufthavnen, og Kommissionen vurderede i denne forbindelse, at en forsigtig markedsøkonomisk aktør ville have indgået tilsvarende aftaler. Disse aftaler udgjorde derfor heller ikke statsstøtte.

Endelig fandt Kommissionen, at de udestående lufthavnsafgifter, der skulle være betalt af Wizz Air, var blevet modregnet flyselskabets krav på betalinger for markedsføring i overensstemmelse med gældende regler i Rumænien. Klagen over, at lufthavnen havde undladt at inddrive disse lufthavnsafgifter, var således grundløs.


Bech-Bruuns kommentar


Afgørelsen er et eksempel på, hvornår virksomheder kan modtage offentlige midler, uden at det er i strid med EU’s statsstøtteregler, og belyser blandt andet Kommissionen vurdering af, hvornår en aftale anses for at være indgået på markedsvilkår.

Endvidere er afgørelsen og processen op til denne et godt eksempel på, at offentlige aktører i bred forstand skal være særligt opmærksomme på statsstøttereglerne i forbindelse med etablering af ordninger, som vil kunne betragtes som fordelagtige for udvalgte aktører. I sådanne tilfælde bør det sikres inden implementering, at ordningen er forenelig med statsstøttereglerne.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Pay-for-delay og Patentforlig: Når konkurrencen begrænses
Pay-for-delay og Patentforlig: Når konkurrencen begrænses
17/09/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
23/09/2024
Konkurrenceret, Øvrige, E-handel og markedsføring
Nykredit forpligter sig til at ændre vilkår af hensyn til konkurrencen om realkreditlån
Nykredit forpligter sig til at ændre vilkår af hensyn til konkurrencen om realkreditlån
01/10/2024
Konkurrenceret
Søgemaskinen er igen i søgelyset: Retten ophæver milliardbøde til Google i misbrugssag
Søgemaskinen er igen i søgelyset: Retten ophæver milliardbøde til Google i misbrugssag
09/10/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Ingen kartelrabat til kooperativer
Ingen kartelrabat til kooperativer
23/10/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
11/11/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted