Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kørsler inden for Danmarks grænser blev anset for cabotagekørsel

Bech Bruun
16/05/2018
Kørsler inden for Danmarks grænser blev anset for cabotagekørsel
Kørsler, der blev foretaget i Danmark af en polsk indregistreret lastbil, ansås for at være cabotagekørsel. Det var i den forbindelse uden betydning, at godset tidligere måtte være blevet transporteret til Danmark af en anden chauffør som led i en international transport, eller at godset senere skulle udføres af Danmark af en anden chauffør. 

Sagen drejede sig om kørsler foretaget i Danmark af en polsk indregistreret lastbil, der havde afsluttet en international transport og herefter havde foretaget kørsler i Danmark. Det polske selskab, der ejede lastbilen, var tiltalt ved, som transportvirksomhed, at have været ansvarlig for, at der blev udført seks cabotagekørsler, som ikke var afsluttet inden syv dage efter den indgående internationale transport. Det polske selskab var blandt andet tiltalt for overtrædelse af godskørselslovens § 17, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 3 og forordning 1072/2009 om adgangen til markedet for international godskørsel.

Endvidere var et dansk selskab tiltalt for overtrædelse af de samme bestemmelser samt straffelovens § 23 ved at have medvirket til det polske selskabs overtrædelser, idet det danske selskab rådede over den pågældende lastbil og tillige stod for at tildele og administrere kørslen.

Direktøren i det danske selskab forklarede under hovedforhandlingen af sagen, at godset i nogle tilfælde var blevet transporteret til Danmark af et andet køretøj, hvorefter det træk-kende køretøj var blevet udskiftet og den samme chauffør havde herefter fortsat transporten til leveringsstedet i Danmark.

Endvidere forklarede direktøren i det danske selskab, at i andre tilfælde hentede den på-gældende chauffør godset fra læssestedet og kørte første del af turen i Danmark, hvorefter det trækkende køretøj blev skiftet ud, og godset blev transporteret til et leveringssted uden for Danmark.

Med henvisning til ovennævnte forklaring gjorde de tiltalte gældende, at der ikke var tale om cabotagekørsel, men enten fortsættelse eller påbegyndelse af en international transport.

Vestre Landsret udtalte, at godset ganske rigtigt var indført i Danmark og aflæsset som led i en international transport, sådan som det er defineret i forordningen. På den baggrund var transportvirksomheden berettiget til at udføre tre cabotagekørsler inden for syv dage med det pågældende motorkøretøj, jf. forordningens artikel 8, stk. 3.

Samtlige af de kørsler, der var foretaget af den pågældende lastbil i Danmark, var cabota-gekørsler, jf. forordningens artikel 2, litra 6. Landsretten fandt således det polske selskab ansvarlig for at have udført yderligere syv cabotagekørsler end de tilladte, og da disse ikke var afsluttet inden for syv dage blev det polske selskab fundet skyldig.

For så vidt angik forholdet til det danske selskab lagde Vestre Landsret til grund, at det danske og polske selskab var koncernforbundne, eftersom det polske selskab var ejet 100 procent af det danske selskab. Der var endvidere personsammenfald mellem ledelserne i de to selskaber, og herudover disponerede direktøren i det danske selskab over samtlige af de køretøjer, som det polske selskab ejede. Endvidere var det det danske selskab, der modtog ordrer fra danske kunder og videregav dem til det polske selskab, som udførte opgaverne og opkrævede det danske selskab for kørte kilometer. Under disse omstændigheder fandt landsretten således, at der var en sådan sammenblanding af aktiviteterne i selskaberne, at det danske selskab kunne straffes for medvirken.

Selskaberne blev straffet med bøder på henholdsvis 197.500 kr. og 140.000 kr.

Bech-Bruuns kommentar

Dommen understreger, at kørsler inden for nationale grænser må anses for cabotagekørsel, uanset om godset tidligere måtte være indført i det pågældende land som led i international transport eller godset senere skulle føres ud af landet igen som led i international transport.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Krav om europæisk rejsetilladelse fra 2024
Krav om europæisk rejsetilladelse fra 2024
30/05/2023
Transportret, Øvrige
Blip, båt, det gik ikke så godt…
Blip, båt, det gik ikke så godt…
17/05/2023
Forsikring og erstatning, Transportret
Voldgift i CMR-sager er tilladt
Voldgift i CMR-sager er tilladt
11/04/2023
Transportret, Retssager og voldgift
Hvornår gælder CMR-loven - Nu i farver
Hvornår gælder CMR-loven - Nu i farver
06/02/2023
Transportret
Ændrede og ikke ændrede aftaler
Ændrede og ikke ændrede aftaler
15/12/2022
Transportret, Kontraktret
BIMCO udgiver CII-klausul
BIMCO udgiver CII-klausul
14/12/2022
Transportret, Internationale retsforhold, Søret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2023 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted