Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Jernbanetransport: En gylden middelløsning

NJORD Law Firm
21/03/2019
Jernbanetransport: En gylden middelløsning
NJORD Law Firm logo

Området for jernbanetransport mellem Asien og Europa har de seneste år oplevet stor vækst som en gylden middelløsning for vareejere: Jernbanetransport er billigere end transport med fly og væsentligt hurtigere end transport med skib. Transportformen er derfor essentiel, hvis godset skal hurtigt frem uden, at dette bliver for omkostningstungt.




Hvad skal du være opmærksom på?


Med den store udvikling på området følger dog også juridiske udfordringer. Antallet af landegrænser og toldgrænser der krydses under transporten, gør at jernbanetransport stadig kræver langt mere papirarbejde end f.eks. ved søtransport. Da jernbanetransport ofte vælges på grund af de tidsmæssige aspekter, er det desuden vigtigt som f.eks. vareejer at have reguleret spørgsmålet om forsinkelse og have afklaret hvilket regelsæt, der regulerer forholdet mellem parterne i aftalen.

En yderligere komplikation er, at international jernbanetransport mellem Asien og Europa reguleres af to forskellige konventioner: CIM-konventionen som finder anvendelse i Vesteuropa, Nord Afrika og Mellemøsten, og SMGS-konventionen, som finder anvendelse i Østeuropa og Asien. Konventionerne regulerer f.eks. spørgsmålet om forsinkelse forskelligt.

Hvis parterne har indgået en aftale om udførelse af international jernbanetransport, skal eventuelt aftalevilkår mellem parterne (NSAB 2015 e.l.), respektere de beskyttelsespræceptive regler i konventionerne. Hvis der derimod er indgået en multimodal transportaftale, så er det kun parternes aftalevilkår der gælder – dog vil netværksklausulen i NSAB 2015 her kunne pege på konventionerne, så de også gælder for transportaftalen.


Skal du i gang med jernbanetransport?


NJORD er specialister inden for sø- og transportret og følger udviklingen af jernbanetransporten fra Asien til Europa. Kontakt vores advokater for juridisk rådgivning, hvis du vil vide mere om jernbanetransport eller andre transportforbindelser.

 



 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Blip, båt, det gik ikke så godt…
Blip, båt, det gik ikke så godt…
17/05/2023
Forsikring og erstatning, Transportret
Krav om europæisk rejsetilladelse fra 2024
Krav om europæisk rejsetilladelse fra 2024
30/05/2023
Transportret, Øvrige
Hvor mange relæer var skadet?
Hvor mange relæer var skadet?
07/06/2023
Transportret, Forsikring og erstatning
Ny retspraksis for Danmarks fortolkning af Cabotagereglerne har set dagens lys
Ny retspraksis for Danmarks fortolkning af Cabotagereglerne har set dagens lys
26/09/2023
Transportret
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
18/01/2024
Transportret
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
18/01/2024
Miljøret, Transportret, Skatte- og afgiftsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted