Mange forbrugere oplever at virksomheder kræver udlevering af deres cpr-nr i forbindelse med køb af varer eller ydelser. Derfor bliver der nu udstukket et notat om hvornår dette er lovligt.
Mange forbrugere er uforstående for hvorfor de er nødt til at udlevere deres cpr-nr i forbindelse med køb af varer og ydelser. Af samme årsag bliver Forbrugerombudsmanden jævnligt kontaktet vedr. reglerne på området.
Forbrugerombudsmanden har derfor nu offentliggjort et notat om hvornår man som erhvervsdrivende må indhente en forbrugers cpr-nr.
Konstitueret Forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen udtaler i denne sammenhæng:
”Vi bliver jævnligt kontaktet af forbrugere, der er utilfredse med, at virksomheder kræver at få deres cpr-nummer, og som spørger, om de må det. Med notatet sætter vi rammerne for, hvornår det er lovligt, og hvornår det ikke er.”
Hun udtaler endvidere:
”Det vil normalt være i strid med god skik, hvis virksomheden beder om at få at forbrugerens cpr-nummer ved køb af en enkeltstående vare. Omvendt vil det typisk være lovligt, når der er tale om en løbende aftale som et abonnement.”
Læs hele det nye notat
her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →