Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hvornår gælder CMR-loven - Nu i farver

IUNO
06/02/2023
Hvornår gælder CMR-loven - Nu i farver
IUNO logo
Ved en transport af kemiske farvestoffer, blev en palletank spiddet af gaflerne på en gaffeltruck og farven flød ud. Modtager, køber og sælger krævede erstatning for udgifterne i forbindelse med oprydning. Den kontraherende transportør var ikke ansvarlig i medfør af reglerne om selvstændigt virkende tredjemænd og kravet mod den kontraherende transportør var forældet efter CMR-loven.

En køber aftalte en transport af en palletank med farvestoffer, der indeholdt giftige kemikalier. Aftalen var med en kontraherende transportør, der gav transporten videre til udførende transportør. Transporten var med lastbil. Der blev udstedt et CMR-fragtbrev af den kontraherende transportør, hvor den udførende stod som netop den udførende transportør. Da godset ankom til modtager, udleverede de en palleløfter til chaufføren, der brugte den til at losse godset fra lastbilens lad med. Modtager kørte en gaffeltruck hen til ladet for at tage imod godset. Palletanken væltede forover og gaffeltruckens gafler lavede hul i tanken, hvorefter kemikalierne flød ud over ladet, gulvet og ned i et afløb i gulvet.


Modtager, sælger og køber af godset havde udgifter til oprensning farvestofferne. Derfor krævede de erstatning for disse udgifter af den kontraherende transportør og den udførende transportør.


Spørgsmålet var dels om den kontraherende transportør var ansvarlig for den udførende transportørs skadevoldende handling i medfør af dansk rets almindelige regler om arbejdsgiveransvar eller selvstændige tredjemænd. Eller om CMR-loven skulle anvendes på kravet, selvom skaden ikke var en følge af beskadigelse af selve det transporterede gods, men derimod en følge af udsivningen af farvestoffet.


Det blev dels også et spørgsmål transportørerne var ansvarlige for losning af godset efter aftalen.


Den udførende transportør argumenterede også for, at skaden var sket i forbindelse med udførelsen af transporten. Derfor var kravet omfattet af CMR-loven og forældelsesfristen på 1 år.


Dette skulle gælde selvom der ikke var nogen kontrakt mellem modtager, sælger og køber og den udførende transportør. De førstnævnte mente, at kravet dermed var omfattet af de almindelige erstatningsregler og dermed den almindelige forældelsesfrist på 3 år.


Transportører skulle bedømmes ud fra hvert deres regelsæt

Retten fandt for det første, at modtager, sælger og køber kunne gøre kravet gældende sammen, og altså ikke skulle redegøre for, hvem af dem der var den rette til at anlægge sagen.


Retten vurderede for det andet de to transportører hver for sig. I forhold til den kontraherende transportør fandt retten, at kravet ikke havde en tilknytning til transporten. Derfor skulle kravet ikke vurderes efter CMR-loven, men de almindelige erstatningsretlige regler. Den kontraherende transportør havde antaget den udførende transportør, som en selvstændigt virkende tredjemand, da han ikke havde fået instrukser om losningen. Da der ikke er ansvar for tab forårsaget af selvstændigt virkende tredjemand, blev den kontraherende transportør frifundet.


Da skaden var sket under losningen, fandt retten derimod, at kravet mod den udførende transportør havde den nødvendige tilknytning til transporten til at det skulle vurderes efter CMR-loven. Kravet var derfor forældet og den udførende transportør blev også frifundet.


IUNO mener

Sagen viser, at de danske domstole har en liberal tilgang til hvornår og hvem der kan rejse en sag. Derudover lægger den arm med de vanskelige grænsedragninger der kan være om, hvornår et krav falder under CMR-loven, og det er ikke ganske klart, hvorfor den første del af kravet her faldt udenfor. Derimod er det i forhold til den udførende transportør er en vigtig dom, der viser at CMR-lovens bestemmelser om forældelse gælder i videre omfang end blot ved bortkomst, skade eller forsinkelse af det transporterede gods.


[Sø- og Handelsrettens afgørelse af 22. december i sagen BS-4388/2021-SHR]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
19/04/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret
Bevisbyrden for betaling
Bevisbyrden for betaling
06/05/2024
Transportret, Øvrige
Passagerafgift på flyrejser kommer til Danmark
Passagerafgift på flyrejser kommer til Danmark
18/09/2024
Transportret, Øvrige
Vejledning til den danske passagerafgift
Vejledning til den danske passagerafgift
23/09/2024
Transportret, Øvrige
Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
10/10/2024
Transportret, Forsikring og erstatning
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted