Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hvem har ansvaret ved køb og brug af leads?

Bech-Bruun
27/02/2017
Hvem har ansvaret ved køb og brug af leads?
Det er i stigende grad populært blandt virksomheder at købe og gøre brug af leads – kontaktoplysninger og samtykke til markedsføring, indsamlet af marketings- eller kommunikationsbureauer. TDC A/S og marketingbureauet We Love Leads er blevet idømt bøder på hver 10.000 kr. for ulovligt telefonsalg til to forbrugere. Dommen slår fast, at både virksomheder, der køber og bruger leads og et eventuelt marketingbureau, der indhenter de pågældende leads, har et ansvar for, at disse er gyldige.

Københavns byret har idømt TDC og marketingbureauet We Love Leads bøder på hver 10.000 kr. for overtrædelse af forbuddet mod telefonsalg i forbrugeraftalelovens § 4. Det sker efter, at to forbrugere har klaget til Forbrugerombudsmanden over at være blevet kontaktet af telefonsælgere fra TDC, der ville sælge mobilabonnementer til forbrugerne. Forbrugernes oplysninger havde TDC købt af marketingbureauet We Love Leads, som havde indsamlet oplysningerne via konkurrencer på internettet, som forbrugerne havde deltaget i. We Love Leads mente i den forbindelse at have indhentet samtykke fra forbrugerne til, at forbrugerne kunne blive kontaktet af TDC. Dette benægtede forbrugerne og klagede til Forbrugerombudsmanden, der har ført retssagen mod de to selskaber.

Retten fandt, at både TDC og We Love Leads havde overtrådt forbuddet mod telefonsalg. TDC burde således have sikret sig, at de forbrugere, som blev kontaktet, faktisk havde afgivet samtykke til at blive kontaktet af TDC. We Love Leads blev dømt for medvirken til overtrædelsen ved ikke at have gjort noget for at sikre, at forbrugerne havde givet det nødvendige samtykke.


Bech-Bruuns kommentarer

Dommen betyder, at både virksomheder, der sælger leads, og virksomheder, der køber og bruger leads, har et ansvar for, at oplysningerne er korrekte, og at de pågældende samtykker er  lovligt indhentede og tilstrækkelige i forhold til de påtænkte aktiviteter. Virksomheder, der køber og bruger leads, kan således ikke blot forlade sig på, at marketingbureauet anfører, at de pågældende leads opfylder lovgivningen.

Sagen er afgjort efter forbrugeraftalelovens § 4, da den omhandler telefonsalg. Dommens konklusion vil dog også gælde for køb og brug af andre typer af kontaktoplysninger på forbrugere, herunder e-maillister, mv.


Vil du vide mere

Du kan læse mere om kravene til samtykke i Forbrugerombudsmandens nye vejledning om brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring.

Du er også meget velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om, hvordan du sikrer dig, at et samtykke til markedsføring indhentes i overensstemmelse med lovgivningen.


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Bech-Bruun logo
København
Gdanskgade 18
2150 Nordhavn
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
02/12/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
05/12/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Øvrige
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
06/12/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted