Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning?

TVC Advokatfirma
06/10/2023
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning?
TVC Advokatfirma logo
Hvis din virksomhed har mellem 50 og 249 medarbejdere, har I pligt til at etablere en whistleblowerordning gældende fra december i år.

Den 17. december 2023 bliver det obligatorisk for alle private arbejdsgivere med over 50 medarbejdere at etablere en intern whistleblowerordning. Whistleblowerordningen skal stilles til rådighed for medarbejderne for at sikre, at overtrædelser af EU-retlige love og regler såvel som andre lovovertrædelser eller alvorlige forhold indberettes.


Siden den 17. december 2021 har det været lovpligtigt for virksomheder med 250 eller flere medarbejdere at etablere en whistleblowerordning.


De nye krav pr. 17. december 2023 kan derfor ses som en udvidelse af den allerede eksisterende lov.


Hvad betyder de nye krav for dig, og hvad skal ordningen indeholde?


Er du en af de virksomheder, der skal etablere en whistleblowerordning, bør du overveje, hvordan du ønsker at håndtere dine indberetninger. Der stilles en række krav til arbejdsgiver ifm. etableringen af en whistleblowerordning, og netop derfor, skal der ske en overvejelse af, om ordningen ønskes håndteret på egen hånd eller med hjælp fra en ekstern tredjepart.


Uanset, hvilken type håndtering der vælges, skal virksomheden leve op til følgende krav:


Der skal udpeges en upartisk person eller afdeling, der skal varetage:


  • Modtagelse af indberetninger og kontakt med whistlebloweren
  • Opfølgning på indberetninger
  • At give feedback til whistlebloweren


Den upartiske person, kan være en tredjepart, hvis denne løsning vælges.


Ordningen skal desuden udformes, etableres og drives, så der er fortrolighed om både whistlebloweren, den berørte person og eventuelle andre personers identitet, hvis nævnt i indberetningen. Jf. dette, er det derfor vigtigt at passende procedurer for ordningen indføres.


Fx skal det sikres:


  • At whistlebloweren modtager bekræftelse på modtagelse af indberetningen senest 7 dage efter indberetningen.
  • At der følges op på alle indberetninger
  • At whistlebloweren modtager feedback hurtigst muligt og ikke senere end 3 måneder efter bekræftelsen.
  • Eventuelle indberetninger kan afvises, hvis de ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde.


Arbejdsgiveren har derudover pligt til at stille information om proceduren for indberetning til rådighed samt til at opfordre arbejdstagerne til at indberette. Der skal desuden opbevares skriftlig dokumentation for etableringen af og procedurerne for whistleblowerordningen.  


Den person eller afdeling, der er udpeget til at modtage og følge op på indberetninger, har tavshedspligt.  Oplysninger om whistleblowerens identitet eller andre oplysninger, der kan lede til whistleblowerens identitet, må derfor ikke videregives til andre end autoriserede medarbejdere, der er kompetente til at modtage eller følge op på indberetningen, uden udtrykkeligt samtykke.


Ønsker du at læse mere om whistleblowerloven, så kan klikke her: Lov om beskyttelse af whistleblowere (retsinformation.dk)

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ret til indsigt i oplysninger på utilsigtet modtager
Ret til indsigt i oplysninger på utilsigtet modtager
11/11/2024
Persondata
Regeringens lovprogram 2024/2025
Regeringens lovprogram 2024/2025
14/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Dom om opsigelse efter 120-dages-reglen
Dom om opsigelse efter 120-dages-reglen
19/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Meta giver brugerne flere valgmuligheder
Meta giver brugerne flere valgmuligheder
18/11/2024
Persondata
Ingen forskelsbehandling ombord på flyveren
Ingen forskelsbehandling ombord på flyveren
18/11/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
19/11/2024
Persondata, Compliance
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted