Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Handelsagenter: På kontrakt eller ej?

TVC Advokatfirma
13/11/2017
Handelsagenter: På kontrakt eller ej?

Mange leverandører og producenter foretrækker at vente med at tilbyde deres agenter en skriftlig kontrakt, indtil de har samarbejdet igennem en længere periode. Dette kan have både fordele og ulemper. Få indblik i disse, samt om det er muligt at ændre en agents vilkår efter kontraktindgåelse.



Mange leverandører og producenter foretrækker at vente med at tilbyde deres agenter en skriftlig kontrakt, indtil de har samarbejdet igennem en længere periode. Dette kan have visse fordele, hvis samarbejdet opløses efter nogle få handler. Producenten har imidlertid risikoen for, at samarbejdet, i forbindelse med et senere ophør, bliver anset for at være et fast samarbejde og måske endda med eksklusivitet til et givet geografisk område. Er der ingen skriftlig aftale, vil det som udgangspunkt være handelsagentlovens regler, der regulerer parternes samarbejde.

Vælger producenten imidlertid at regulere samarbejdet i en kontrakt, vil der være mulighed for eksempelvis at gøre samarbejdet tidsbegrænset, opstille krav til hvilke pligter agenten skal opfylde til glæde for producenten, opstille krav til hvad agenten i al fald ikke må mht. konkurrerende virksomhed, og hvor meget der som minimum skal sælges etc., etc.


Begrænsninger mht. regulering af samarbejdet


Handelsagenten er selvstændig i forhold til producenten og kan derfor ikke sammenlignes med egne sælgere – dette uanset at egne sælgere aflønnes med en provision af salget. Producenten kan bestemme, hvad egne sælgere skal lave, herunder eksempelvis hvem de skal besøge, ringe til, hvornår og hvordan de skal gøre noget etc.

Handelsagenter derimod er selvstændige og ikke underlagt nogen instruktionsret fra producenten. Dvs. at handelsagenten som udgangspunkt selv bestemmer, hvordan arbejdet tilrettelægges og udføres. Giver kontrakten ikke agenten noget råderum til at være selvstændig, er der risiko for, at aftalen ikke anses for at være en agentaftale, men i stedet en ansættelsesaftale, hvilket ofte vil være at komme ”fra asken i ilden”. Ud over at producenten ikke kan aftale sig ud af agentens ret til selvstændigt at tilrettelægge sit salgsarbejde, så er der bestemmelser i loven, der ikke ved aftale kan ændres til ugunst for agenten.

Ønsker producenten at lave om på spillereglerne for samarbejdet, efter at kontrakten er underskrevet, er der altid mulighed herfor. Det følger af loven, at en agent skal følge producentens ”rimelige forskrifter”. Ifølge lovens forarbejder har producenten ret til at give handelsagenten sådanne nye forskrifter, efterfølgende at kontrakten er blevet skrevet under, såfremt de nye forskrifter blot er rimelige på baggrund af kontraktens indhold, parternes aktuelle samarbejdsforhold og branchekutymer.


Ændringer skal varsles


Generelt anbefales det, at nye forskrifter altid varsles med det varsel, kontrakten i almindelighed kan opsiges med. Dette bør altid respekteres i tilfælde, hvor ændringen har en ikke helt uvæsentlig betydning for agenten.

Er der tale om meget væsentlige ændringer af kontraktens vilkår, vil ændringen oftest ikke blive anset for en ”rimelig” efterfølgende forskrift. Ønsker producenten således at indskrænke agentens geografiske salgsområde eller at nedsætte agentens provisionssats i en sådan grad, at det væsentligt forringer agentens indtjeningsmuligheder, da vil agenten kunne betragte sig som opsagt med tilbud om genansættelse på nye vilkår. Vælger agenten imidlertid at acceptere vilkårene, kører samarbejdet videre på det nye grundlag. Vælger agenten derimod at betragte sig for opsagt, da skal der betales en goodwillgodtgørelse, hvis betingelserne herfor ellers er opfyldte.

Kun hvis der opsiges med det rette varsel, og der er en meget saglig forretningsmæssig begrundelse til for eksempel at indstille salget til et givet markedsområde, da kan producenten undgå at skulle betale godtgørelse for at komme ud af samarbejdet.

Vores eksperter inden for agent- og forhandleraftaler står altid klar til at rådgive om kontraktindgåelse med agenter og forhandlere, herunder valg af den mest hensigtsmæssige løsning for begge parter.

Klik her for at læse mere om fokusområdet agent- og forhandlerforhold.

 

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
TVC Advokatfirma logo
Aarhus
Søren Frichs Vej 42A
8230 Åbyhøj
70 11 08 01
tvc@tvc.dk
København
Nimbusparken 24, 2
2000 Frederiksberg
Roskilde
Københavnsvej 69, 1
4000 Roskilde
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Fejl i passagerafgift vil koste 10.000 kr. per styk
Fejl i passagerafgift vil koste 10.000 kr. per styk
28/11/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret, Øvrige
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
26/11/2024
Kontraktret, Øvrige
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
05/12/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted