Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Haagerværnetingsaftalekonventionen – hvorfor skal transport- og shippingbranchen glæde sig?

NJORD Law Firm
01/10/2018
Haagerværnetingsaftalekonventionen – hvorfor skal transport- og shippingbranchen glæde sig?

Som nogen af de få kan transport- og shippingbranchen godt glæde sig over, at konventionen med det lange navn – Haagerværnetingsaftalekonventionen – den 1. september 2018 trådte i kraft i Danmark.



Konventionen indeholder nogle nyttige regler om retternes kompetence samt anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser. Den finder anvendelse på internationale eksklusive værnetingsaftaler, og det er jo netop den slags aftaler, vi finder overalt indenfor transport og shipping.

Udover EU-landene er der ikke mange lande, der har tiltrådt konventionen. Således har hverken USA eller Kina tiltrådt – men her er det så væsentligt for transport- og shippingbranchen at notere sig, at f.eks. Mexico og ikke mindst Singapore har tiltrådt konventionen.

Har man eksempelvis mellem parter bosiddende i henholdsvis Danmark og Singapore aftalt, at domstolene i Danmark skal udgøre et eksklusivt værneting i sager mellem parterne, kan retsafgørelser fra domstolene i Danmark også umiddelbart fuldbyrdes i Singapore og vice versa.

Der er naturligvis undtagelser og modifikationer i konventionen, og den finder således ikke anvendelse på bl.a. foreløbige retsmidler som arrest og forbud. Danmark har ligeledes undtaget visse forsikringsretlige sager fra konventionens anvendelsesområde. Konventionen er heller ikke relevant mellem parter, som begge er bosiddende indenfor EU, da konventionen viger tilbage for Bruxelles I-forordningen (om retternes stedlige kompetence).

Det vigtige for transport- og shippingbranchen at notere sig ved Haagerværnetingsaftalekonventionen er imidlertid, at Singapore har tiltrådt konventionen, hvorfor det åbner op for en meget mere effektiv håndtering af konflikter ved domstolene i forhold til netop denne vigtige samhandelspartner. Nu bør én domstol uden videre kunne afgøre langt de fleste tvister uden langvarige indlæg om denne domstols kompetence.

 






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
Blip, båt, det gik ikke så godt…
Blip, båt, det gik ikke så godt…
17/05/2023
Forsikring og erstatning, Transportret
Krav om europæisk rejsetilladelse fra 2024
Krav om europæisk rejsetilladelse fra 2024
30/05/2023
Transportret, Øvrige
Hvor mange relæer var skadet?
Hvor mange relæer var skadet?
07/06/2023
Transportret, Forsikring og erstatning
Ny retspraksis for Danmarks fortolkning af Cabotagereglerne har set dagens lys
Ny retspraksis for Danmarks fortolkning af Cabotagereglerne har set dagens lys
26/09/2023
Transportret
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
18/01/2024
Transportret
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
Er du klar til den nye kilometerafgift pr. 1. januar 2025?
18/01/2024
Miljøret, Transportret, Skatte- og afgiftsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted