Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Generaladvokaten: Tysk motorvejsafgift er ikke i strid med EU-retten

NJORD Lawfirm
18/02/2019
224
Generaladvokaten: Tysk motorvejsafgift er ikke i strid med EU-retten
NJORD Lawfirm logo

Tyskland indførte i 2015 en såkaldt infrastruktur afgift, som både tyske og andre EU-bilister skal betale for kørsel på de tyske veje. Afgiften skal dække nogle af de ganske betydelige udgifter, som Tyskland har til vedligehold af især motorvejene, som i høj grad tjener som transit færdselsåre gennem EU. I forbindelse med indførelsen af afgiften justerede den tyske regering også den afgift, som tyske bilister skal betale for at have bil, således at de tyske bilisters udgift til den nye infrastrukturafgift i et vist omfang blev neutraliseret.



Østrig har i et indlæg til EU-Domstolen gjort gældende, at den samlede virkning af dette leder til, at kun udenlandske bilister belastes af ’infrastrukturafgiften’, hvilket medfører indirekte forskelsbehandling på baggrund af nationalitet. Generaladvokaten kom i starten af februar med et forslag til afgørelse af, hvorvidt denne afgift er i strid med EU-retten.

Generaladvokaten vurderer i sit forslag til afgørelse af sagen, at afgiften ikke er diskriminerende. Som begrundelse herfor påpeger Generaladvokaten, at de tyske og udenlandske bilister stilles lige i forhold til selve infrastrukturafgiften. De tyske og øvrige EU-bilisters skatteforhold vil/skal EU ikke sammenholde. Det faktum, at infrastrukturafgiften bliver neutraliseret i forhold til de tyske bilister, ændrer ikke på Generaladvokatens opfattelse.

Den danske regering deler Tysklands og Generaladvokatens holdning i sagen.

Problemstillingen kunne sammenholdes med den danske 25 timers parkeringsregel, som modtog kritik af EU-Kommissionen, som i en åbningsskrivelse anmodede Danmark om at afskaffe 25-timers reglen, som Kommissionen mener udgør en indirekte forskelsbehandling af EU-borgere i strid med EU-retten. Kommissionen mener i denne sag, at særligt de udenlandske chauffører bliver ramt af 25-timers reglen, da de ikke i lighed med de danske chauffører har mulighed for at komme hjem, når de skal foretage deres længere hvil. Danmark har på sin side argumenteret, at det ikke er de danske skatteydere, der skal betale for overnatningssteder langs motorvejene – det skal branchen selv finde en løsning på.

Læs mere om 25-timers reglerne her

NJORD Law Firm holder sig opdateret og afventer den endelige afgørelse fra EU-Domstolen.

 



 
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du finder kontaktoplysningerne nedenfor.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
NJORD Lawfirm logo
København
Pilestræde 58
1112 København K
33 12 45 22
33 93 60 23
copenhagen@njordlaw.com
Aarhus
Åboulevarden 17
8000 Aarhus C
Ledige jobs
Jurainfo logo
Annoncér dit stillingsopslag her og nå ud til mere end 33.000 månedlige besøgende

Juridiske nyheder & artikler

Hold dig opdateret på de seneste juridiske nyheder eller søg blandt de mere end 4.000 artikler som allerede er udgivet. Vi har samlet det vigtigste viden ét sted.

Juridiske kurser & arrangementer

Find nemt dit næste kursus eller anden relevant efteruddannelse inden for dit felt. Søg på tværs af fagområder fra en række forskellige udbydere.

Find Juridisk Specialist

Brug for en advokat? Søg efter verificerede specialister på tværs af advokatbranchen og find en specialist inden for det område, hvor du søger råd og vejledning.

Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Speditøren ansvarlig for vandskade. Netværksreglen i NSAB 2000 kunne ikke anvendes
Speditøren ansvarlig for vandskade. Netværksreglen i NSAB 2000 kunne ikke anvendes
01/10/2020
Transportret
Kan man levere ved at vælte varerne af traileren?
Kan man levere ved at vælte varerne af traileren?
28/09/2020
Transportret, Forsikring og erstatning
Regreskrav var forældet efter sølovens § 501, stk. 2.
Regreskrav var forældet efter sølovens § 501, stk. 2.
03/07/2020
Transportret
Transportansvar, forældelse og krav på selvrisiko
Transportansvar, forældelse og krav på selvrisiko
10/03/2020
Transportret
Kontraherende og udførende transportør ansvarlig for bortkomst af gods under søtransport
Kontraherende og udførende transportør ansvarlig for bortkomst af gods under søtransport
06/02/2020
Transportret
Transportør ansvarlig selvom reklamation ikke var rettidig
Transportør ansvarlig selvom reklamation ikke var rettidig
24/01/2020
Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted