Forslag til ændring af den kinesiske varemærkelov
Kinas Nationale kontor for Intellektuel Ejendomsret (CNIPA) sendte den 13. januar 2023 et nyt forslag til ændring af den kinesiske varemærkelov i høring.
Lovforslaget indeholder omfattende ændringer af den kinesiske varemærkelov, der med forøgelse af det samlede antal bestemmelser i loven fra 73 artikler til 101 artiklersøger søger at sikre en bedre beskyttelse af varemærkeregistreringer, blandt andet ved at skærpe sanktionerne for varemærkeregistreringer indleveret i ond tro.
Nedenfor følger en gennemgang af de væsentligste ændringer i det nye lovforslag.
Ansøgning om registrering af varemærker i ond tro
I forbindelse med ændring af den kinesiske varemærkelov i 2019 blev der indført en række tiltag, som havde til formål at hindre varemærkeansøgninger indleveret i ond tro i Kina. Forbuddet mod varemærkeansøgninger indleveret i ond tro er specifikt blevet tilføjet i lovteksten, som ligeledes specificerer en række situationer, som anses for at udgøre en ansøgning indleveret i ond tro, herunder:
- Indlevering af et stort antal varemærkeansøgninger uden en reel intention om at bruge dem,
- Indlevering af varemærkeansøgninger ved f.eks. svig
- Indlevering af varemærkeansøgninger, der skader statens eller offentlighedens interesser eller kan forårsage andre væsentlige negative påvirkninger
- Indlevering af varemærkeansøgninger, der bevidst kan skade andre rettighedshaveres rettigheder eller interesser.
Lovforslaget indeholder ligeledes en række sanktionsmuligheder i relation til varemærker registeret i ond tro, herunder administrative straffe, f.eks. i form af bøder på 50.000-250.000 RMB, samt mulighed for at ifalde erstatningsansvar for registrering af varemærker i ond tro.
Herudover fremgår det af lovforslaget, at varemærket registreret i ond tro - på anmodning - kan erklæres ugyldigt. Varemærker, som er indleveret i ond tro, og som er identiske med eller ligger tæt op ad ældre, velrenommerede varemærker, kan i nogle tilfælde overdrages til indehaveren af det velrenommerede varemærke på denne anmodning.
Social credit system implementeres direkte i varemærkeloven
I henhold til lovforslaget skal overtrædelser af varemærkeloven registreres af myndighederne, så det indgår i virksomhedernes social credit score.
Krav om brugserklæringer
En anden nyskabelse i lovforslaget er, at der er lagt op til, at varemærkeindehavere fremover skal indlevere brugserklæring (declaration of use) hvert femte år efter registreringen af varemærket.
Som supplement til kravet om brugserklæringer er der ligeledes indsat en bestemmelse i lovforslaget, der forbyder gentagne registreringer af samme varemærke for samme varer eller tjenesteydelser, som der allerede er ansøgt om eller registreret for af samme ansøger.
Indsigelsesprocedure
Lovforslaget lægger op til at forkorte indsigelsesperioden for en foreløbigt godkendt ansøgning fra de nuværende tre måneder til to måneder. Den administrative appelmulighed for ansøger skal samtidig afskaffes, hvilket vil medføre, at såfremt en ansøgning afvises som følgende af en indsigelse, så vil ansøger ikke have mulighed for at appellere afgørelsen i det administrative system. Hvis lovforslaget vedtages, vil tabte indsigelsessager i stedet skulle indbringes for retten inden for en tidsfrist på 30 dage fra modtagelsen af afgørelsen, ligesom det er på nuværende tidspunkt også er tilfældet for ophævelsessager.
Styrkelse af beskyttelsen af velkendte varemærker
I henhold til den nuværende kinesiske varemærkelov kan et ikke-registreret velkendt varemærke kun nyde beskyttelse for identiske eller ligeartede varer/tjenesteydelser. Lovforslaget lægger op til, at beskyttelsesomfanget for uregistrerede velkendte varemærker udvides til også at omfatte varer og tjenesteydelser, som ikke betragtes som identiske eller ligeartede.
Hos Bech-Bruun følger vi udviklingen vedrørende ændringen af den kinesiske varemærkelov tæt, og vi vil løbende opdatere vores klienter om nyt.