Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Formelle mangler var skyld i annulleret præ­kvalifikations­beslutning

Kromann Reumert
07/09/2018
Formelle mangler var skyld i annulleret præ­kvalifikations­beslutning
Ordregivere skal oplyse kriterierne for udvælgelse i udbudsbekendtgørelsen. Det lærte Hillerød Kommune på den hårde måde, da Klagenævnet for Udbud annullerede kommunens prækvalifikationsbeslutning, fordi kriterierne for udvælgelse kun fremgik af udbudsbetingelserne.


Formelle mangler i udbudsbekendtgørelsen


I januar 2018 udbød Hillerød Kommune fem rammeaftaler for håndværkerydelser som et begrænset udbud. I udbudsbetingelserne havde Hillerød Kommune beskrevet kriterierne for udvælgelse af prækvalificerede ansøgere; nøjagtig som så mange andre ordregivere efter pligten til at offentliggøre det fulde udbudsmateriale fra start. Denne beskrivelse fremgik til gengæld ikke af udbudsbekendtgørelsen.

En fravalgt ansøger klagede over blandt andet dette forhold med påstand om annullation, fordi det udtrykkeligt fremgår i udbudslovens § 145, stk. 3, at kriterierne for udvælgelse skal fremgå af udbudsbekendtgørelsen.

Klagenævnet for Udbud fandt, at § 145, stk. 3 skal forstås bogstaveligt, og at det derfor ikke er tilstrækkeligt, at ordregiver oplyser kriterierne for udvælgelse i udbudsbetingelserne uden også at gengive disse i selve udbudsbekendtgørelsen. Derfor fandt klagenævnet – ret drastisk – at udvælgelseskriterierne slet ikke lovligt kunne danne grundlag for prækvalifikation. Nævnet annullerede derfor Hillerød Kommunes beslutning om prækvalifikation.


Manglen havde ingen konsekvens for klageren


Klageren, Albertslund Tømrer og Snedker A/S (ATS), havde søgt om prækvalifikation, men var ikke blandt de udvalgte. Fordi ATS havde søgt om prækvalifikation, var ATS utvivlsomt bekendt med kriterierne for udvælgelse, selvom disse ikke fremgik af udbudsbekendtgørelsen. Det var således ikke på grund af den formelle mangel, at ATS ikke blev prækvalificeret.

Uanset at klageren ikke var berørt af manglen, annullerede klagenævnet prækvalifikationsbeslutningen. Årsagen hertil var, at Hillerød Kommune ikke havde bevist, at overtrædelsen ikke havde haft betydning for, hvem der søgte om prækvalifikation. Det var altså ikke hensynet til klageren, der førte til annullation, men derimod hensynet til andre potentielle/hypotetiske ansøgere, som ikke, ud fra udbudsbekendtgørelsen, havde været i stand til at vurdere, om det var relevant for dem at søge om prækvalifikation. Sagt på en anden måde: Den virksomhed, der havde fravalgt at deltage, fordi det ikke fremgik i udbudsbekendtgørelsen, hvad Hillerød Kommune ville lægge vægt på, blev 'beskyttet' af nævnet. En, i vores optik, meget hård "beskyttelse".

ATS argumenterede også for, at kriterierne for udvælgelse var uigennemsigtige, men Klagenævnet for Udbud forholdt sig ikke til denne del af klagen.


Lærestreg til ordregivere


Kendelsen understreger vigtigheden af, at ordregivere altid giver tilstrækkelige oplysninger i udbudsbekendtgørelsen, så potentielle ansøgere eller tilbudsgivere har grundlag for at vurdere, om det er relevant for dem at deltage i udbuddet. Særligt oplysninger, som, ifølge udbudsloven, skal fremgå af udbudsbekendtgørelsen, skal naturligvis fremgå af netop udbudsbekendtgørelsen.

Læs kendelsen: Albertslund Tømrer og Snedker A/S mod Hillerød Kommune

 

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Udbuddets snubletråde: Når små fejl får store følger
Udbuddets snubletråde: Når små fejl får store følger
18/06/2024
Udbud
Komplekse og omfangsrige udbud øger risikoen for fejl – på begge sider af bordet
Komplekse og omfangsrige udbud øger risikoen for fejl – på begge sider af bordet
21/06/2024
Udbud
Ordregiver var berettiget til at indhente nye referencer efter tilbudsfristen, selvom der var tale om et mindstekrav
Ordregiver var berettiget til at indhente nye referencer efter tilbudsfristen, selvom der var tale om et mindstekrav
01/07/2024
Udbud
Tredje gang er lykkens gang… kreativitet belønnes
Tredje gang er lykkens gang… kreativitet belønnes
28/06/2024
Udbud
Ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag i udbud af affaldsforbrænding
Ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag i udbud af affaldsforbrænding
03/07/2024
Udbud
Hurtigtest af grænserne for direkte tildeling i krisetider
Hurtigtest af grænserne for direkte tildeling i krisetider
05/07/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted