Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Ny forbrugerombudsmand skærper tilsyn

Kromann Reumert
16/09/2024
Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Ny forbrugerombudsmand skærper tilsyn
Kromann Reumert logo
Den nye Forbrugerombudsmand vil intensivere indsatsen mod vildledende grøn markedsføring ("greenwashing") og influencers, der målretter deres markedsføring mod børn og unge. Efter Forbrugerombudsmanden i den seneste tid har foretaget en omfattende informations- og vejledningskampagne, forventer Forbrugerombudsmanden, at virksomhederne nu har et godt kendskab til reglerne. Hvis reglerne ikke overholdes, vil tilsynet blive skærpet.

Grøn markedsføring 

Virksomheder bruger i stigende grad udsagn om miljø, klima og bæredygtighed i deres markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har også i de seneste år haft et øget fokus på grøn markedsføring. I 2023 blev der oprettet 146 sager om miljømarkedsføring, hvilket er en stigning i forhold til de 109 sager i 2022. 


Forbrugerombudsmanden gør det klart i årsberetningen, at grøn markedsføring fortsat er et vigtigt indsatsområde, og med den ekstra bevilling i Finansloven fra 2022 har Forbrugerombudsmanden fortsat ressourcerne til et øget fokus på det.  


Forbrugerombudsmanden har haft fokus på forskellige typer af udsagn, og et af de eksempler, der går igen, er CO2-udsagn. I en sag indskærpede Forbrugerombudsmanden over for en virksomhed, der solgte busrejser til forbrugere, at det var vildledende at bruge klimaudsagn samt udsagn om CO2-reduktion.  


Udsagnene var blandt andet; "Denne bus udleder op til 90% mindre CO2" og "Rejs med god klima-samvittighed".  


Dokumentation viste, at busserne stadig udledte en betydelig mængde CO2, og udsagnet “Rejs med god klima-samvittighed” kunne give forbrugerne det fejlagtige indtryk, at busserne slet ikke udledte CO2. 


I løbet af 2023 har Forbrugerombudsmanden også afgivet en række svar til virksomheder om fremtidige markedsføringstiltag med miljø, klima- eller bæredygtighedsudsagn.  


Forbrugerombudsmanden vurderede blandt andet: 


  • at det ikke var lovligt at anvende udsagn i markedsføringen, der giver forbrugerne indtryk af, at virksomheden arbejder på at reducere sin CO2-udledning. Medmindre virksomheden har en verificeret plan for reduktion, som er godkendt af en uafhængig instans, og at reduktionen sker inden for den nærmeste fremtid. 
  • at det ikke var lovligt at anvende et miljømærke i markedsføring af et produkt, som kan give forbrugeren et mere positivt indtryk af produktets klima- eller miljøpåvirkning end der er grundlag for. Det er eksempelvis tilfældet, hvis miljømærket anvendes i farven grøn.  

  • at det ikke var lovligt for en virksomhed, der kun arbejdede med enkelte af FN's verdensmål, at henvise til verdensmålene i sin markedsføring på en måde, der gav forbrugerne det indtryk, at virksomheden arbejdede med alle verdensmålene, når dette ikke var tilfældet. Derudover kræver kommerciel markedsføring tilladelse fra FN. 


Forbrugerombudsmanden påbegyndte desuden i slutningen af 2023 en revidering af deres kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. Den reviderede kvikguide forventes færdiggjort i løbet af 2024.  


Markedsføring målrettet børn og unge

Forbrugerombudsmandens arbejde har også fokuseret væsentligt på beskyttelsen af børn og unge. Den digitale udvikling medfører nye risici, og derfor intensiverer Forbrugerombudsmanden indsatsen mod vildledende markedsføring rettet mod denne målgruppe. Forbrugerombudsmanden anser influencers som en vigtig del heraf, og derfor er det afgørende, at de overholder markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, hvilket Forbrugerombudsmanden vil have et øget fokus på.  


Ændret fokus i fremtiden? 

Det må forventes, at grøn markedsføring og beskyttelsen af børn og unge fortsat vil være centrale fokusområder for Forbrugerombudsmanden.  


 Vi opfordrer derfor virksomheder til at være opmærksomme på reglerne for miljø-, klima- og bæredygtighedsudsagn, holde sig opdateret på Forbrugerombudsmandens vejledninger og sikre sig, at de anvendte udsagn er præcise i sit indhold og kan tilstrækkeligt dokumenteres. 


Virksomheder bør sørge for, at de influencers, de samarbejder med, er fuldt ud opmærksomme på reglerne om skjult reklame, hvilket eksempelvis kan gøres via indgåelse af samarbejdsaftaler, hvor kravene klart og tydeligt opridses, og ved interne arbejdsgange, hvorved virksomheden sørger for at få gennemført løbende tjek af influencernes opslag. Forbrugerombudsmanden anlægger sager både mod virksomheder og influencere, der bryder forbuddet mod skjult reklame. 


Yderligere trends 

Udover grøn markedsføring og beskyttelse af børn og unge, har Forbrugerombudsmanden i 2023 haft et skarpt fokus på skjulte og uønskede abonnementer. Et markant eksempel er en Højesteretsafgørelse fra december 2023, hvor tre netbutikker blev pålagt at tilbagebetale uretmæssigt opkrævede abonnementsbetalinger til forbrugerne. 


Dette er blot én af mange sager, hvor Forbrugerombudsmanden har politianmeldt for vildledende markedsføring omkring abonnementsordninger. Generelt forventer Forbrugerombudsmanden flere komplekse sager om urimelige aftalevilkår og abonnementer i de kommende år. 


Derudover behandler årsberetningen temaer såsom kontantreglen, vildledende markedsføring af besparelser, spamforbuddet, kontantreglen, uautoriserede betalingstransaktioner, urimelige aftaler og aftalevilkår i form af uberettigede ændringsvilkår eller uberettigede gebyrer.  


Årsberetningen fra Forbrugerombudsmanden kan i sin helhed læses her.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
02/12/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
05/12/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Øvrige
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
06/12/2024
E-handel og markedsføring
Ulovlig markedsføring til 7 personer koster bøde på 90.000 kroner
Ulovlig markedsføring til 7 personer koster bøde på 90.000 kroner
09/12/2024
E-handel og markedsføring
ICAO forhøjer grænserne for flyselskabers erstatningsansvar
ICAO forhøjer grænserne for flyselskabers erstatningsansvar
16/12/2024
Transportret, Øvrige
Silvan har opkrævet ulovligt gebyr for brug af betalingskort
Silvan har opkrævet ulovligt gebyr for brug af betalingskort
16/12/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted