Forbrugerombudsmandens årsberetning 2023: Ny forbrugerombudsmand skærper tilsyn
Grøn markedsføring
Virksomheder bruger i stigende grad udsagn om miljø, klima og bæredygtighed i deres markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har også i de seneste år haft et øget fokus på grøn markedsføring. I 2023 blev der oprettet 146 sager om miljømarkedsføring, hvilket er en stigning i forhold til de 109 sager i 2022.
Forbrugerombudsmanden gør det klart i årsberetningen, at grøn markedsføring fortsat er et vigtigt indsatsområde, og med den ekstra bevilling i Finansloven fra 2022 har Forbrugerombudsmanden fortsat ressourcerne til et øget fokus på det.
Forbrugerombudsmanden har haft fokus på forskellige typer af udsagn, og et af de eksempler, der går igen, er CO2-udsagn. I en sag indskærpede Forbrugerombudsmanden over for en virksomhed, der solgte busrejser til forbrugere, at det var vildledende at bruge klimaudsagn samt udsagn om CO2-reduktion.
Udsagnene var blandt andet; "Denne bus udleder op til 90% mindre CO2" og "Rejs med god klima-samvittighed".
Dokumentation viste, at busserne stadig udledte en betydelig mængde CO2, og udsagnet “Rejs med god klima-samvittighed” kunne give forbrugerne det fejlagtige indtryk, at busserne slet ikke udledte CO2.
I løbet af 2023 har Forbrugerombudsmanden også afgivet en række svar til virksomheder om fremtidige markedsføringstiltag med miljø, klima- eller bæredygtighedsudsagn.
Forbrugerombudsmanden vurderede blandt andet:
- at det ikke var lovligt at anvende udsagn i markedsføringen, der giver forbrugerne indtryk af, at virksomheden arbejder på at reducere sin CO2-udledning. Medmindre virksomheden har en verificeret plan for reduktion, som er godkendt af en uafhængig instans, og at reduktionen sker inden for den nærmeste fremtid.
- at det ikke var lovligt at anvende et miljømærke i markedsføring af et produkt, som kan give forbrugeren et mere positivt indtryk af produktets klima- eller miljøpåvirkning end der er grundlag for. Det er eksempelvis tilfældet, hvis miljømærket anvendes i farven grøn.
- at det ikke var lovligt for en virksomhed, der kun arbejdede med enkelte af FN's verdensmål, at henvise til verdensmålene i sin markedsføring på en måde, der gav forbrugerne det indtryk, at virksomheden arbejdede med alle verdensmålene, når dette ikke var tilfældet. Derudover kræver kommerciel markedsføring tilladelse fra FN.
Forbrugerombudsmanden påbegyndte desuden i slutningen af 2023 en revidering af deres kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring. Den reviderede kvikguide forventes færdiggjort i løbet af 2024.
Markedsføring målrettet børn og unge
Forbrugerombudsmandens arbejde har også fokuseret væsentligt på beskyttelsen af børn og unge. Den digitale udvikling medfører nye risici, og derfor intensiverer Forbrugerombudsmanden indsatsen mod vildledende markedsføring rettet mod denne målgruppe. Forbrugerombudsmanden anser influencers som en vigtig del heraf, og derfor er det afgørende, at de overholder markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, hvilket Forbrugerombudsmanden vil have et øget fokus på.
Ændret fokus i fremtiden?
Det må forventes, at grøn markedsføring og beskyttelsen af børn og unge fortsat vil være centrale fokusområder for Forbrugerombudsmanden.
Vi opfordrer derfor virksomheder til at være opmærksomme på reglerne for miljø-, klima- og bæredygtighedsudsagn, holde sig opdateret på Forbrugerombudsmandens vejledninger og sikre sig, at de anvendte udsagn er præcise i sit indhold og kan tilstrækkeligt dokumenteres.
Virksomheder bør sørge for, at de influencers, de samarbejder med, er fuldt ud opmærksomme på reglerne om skjult reklame, hvilket eksempelvis kan gøres via indgåelse af samarbejdsaftaler, hvor kravene klart og tydeligt opridses, og ved interne arbejdsgange, hvorved virksomheden sørger for at få gennemført løbende tjek af influencernes opslag. Forbrugerombudsmanden anlægger sager både mod virksomheder og influencere, der bryder forbuddet mod skjult reklame.
Yderligere trends
Udover grøn markedsføring og beskyttelse af børn og unge, har Forbrugerombudsmanden i 2023 haft et skarpt fokus på skjulte og uønskede abonnementer. Et markant eksempel er en Højesteretsafgørelse fra december 2023, hvor tre netbutikker blev pålagt at tilbagebetale uretmæssigt opkrævede abonnementsbetalinger til forbrugerne.
Dette er blot én af mange sager, hvor Forbrugerombudsmanden har politianmeldt for vildledende markedsføring omkring abonnementsordninger. Generelt forventer Forbrugerombudsmanden flere komplekse sager om urimelige aftalevilkår og abonnementer i de kommende år.
Derudover behandler årsberetningen temaer såsom kontantreglen, vildledende markedsføring af besparelser, spamforbuddet, kontantreglen, uautoriserede betalingstransaktioner, urimelige aftaler og aftalevilkår i form af uberettigede ændringsvilkår eller uberettigede gebyrer.
Årsberetningen fra Forbrugerombudsmanden kan i sin helhed læses her.