Forbrugerombudsmanden politianmelder Easy Park
Sagen kort fortalt
Easy Park er en App som mange benytter i forbindelse med parkering på offentlige og private parkeringsarealer. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har Easy Park dog ikke være informative nok omkring priserne for brug af App’en og blandt andet skjult, at der betales et gebyr til Easy Park på 15 procent oven i parkeringsprisen, når forbrugerne anvender Easy Parks app.
Hvad er Easy Park anmeldt for?
Forbrugerombudsmanen oplyser på sin hjemmeside at Easy Park er politianmeldt for:
- ikke at have oplyst om gebyret på 15 procent på skilte på selskabets parkeringspladser. På skiltene står der fx ”Betal parkeringen via mobilen”, ”Kom godt i gang på 30 sekunder” og ”Slip for køen til automaten – betal med din mobil”, uden at det fremgår, at Easy Park opkræver et gebyr på 15 procent oven i parkeringsprisen
- ikke tydeligt at have oplyst om gebyret på 15 procent, når brugerne downloader og tilmelder sig Easy Parks app. Oplysningen om gebyret står på tilmeldingssiden i appen med småt efter en generel oplysning om, at undersøgelser viser en gennemsnitlig overbetaling på 30 procent ved forudbetaling med kort og mønter
- ikke tydeligt at have oplyst om gebyret på 15 procent i appen og på Easy Parks danske hjemmeside. Både i appen og på hjemmesiden skal brugerne klikke sig ind på ”Hjælp” og herefter gennem flere underfaner, før oplysningen om, at man betaler 15 procent oven i parkeringsprisen, fremgår
Herudover er Easy Park politianmeldt for ikke at have oplyst brugerne af appen tydeligt om, at lokalitetsfunktionen i Easy Parks app afhænger af telefonens GPS-funktionalitet, som kan være upræcis, og at det er kundernes eget ansvar at sikre, at deres bil er placeret i det korrekte parkeringsområde. Oplysningerne herom står først på side 6 og 11 i Easy Parks vilkår og betingelser samt under hjælpefunktionerne i Easy Parks app og på Easy Parks hjemmeside flere klik væk fra hovedsiderne.
I den forbindelse udtaler Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, følgende:
”Easy Park har efter vores vurdering skjult over for brugerne af appen, at det koster et gebyr på 15 procent af parkeringsprisen at anvende appen. Vi anser det for en alvorlig overtrædelse af forbuddet mod vildledning, og vi har derfor politianmeldt selskabet.”
”Som forbrugere skal vi naturligvis vide, hvis vi skal betale for at anvende en app, inden vi beslutter, om vi vil anvende den. Det gælder for app som for alle andre produkter. Ellers kan vi ikke varetage vores økonomiske interesser.”
”Mange betalinger foregår i dag digitalt fx via apps på mobilen, hvor vi giver virksomheder adgang til at hæve betalinger på vores konti. Det forudsætter, at vi kan have tillid til, at virksomheder ikke hæver flere penge end aftalt.”
Du kan læse mere om sagen på Forbrugerombudsmandens hjemmeside - her