Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmanden offentliggør ny kvikguide om "grøn" markedsføring

Kromann Reumert
06/01/2022
Forbrugerombudsmanden offentliggør ny kvikguide om "grøn" markedsføring
Kromann Reumert logo
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en kvikguide om miljømarkedsføring efter høring. Guiden er en del af Forbrugerombudsmandens indsats mod vildledende markedsføring på området greenwashing og skal guide virksomheder, der ønsker at markedsføre sig med miljø- og klimavenlige udsagn. Vejledningen om brug af miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen vil ligeledes blive opdateret i begyndelsen af 2022.

Baggrund

I juni 2021 sendte Forbrugerombudsmanden udkast til en kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring i høring. På baggrund af høringsprocessen og de indkomne høringssvar har Forbrugerombudsmanden den 22. december 2021 offentliggjort en kvikguide med regler og praksis for "grøn" markedsføring.

Forbrugerombudsmanden har i løbet af de senere år haft skærpet fokus på virksomheders brug af miljø- og klimaanprisninger og såkaldt greenwashing. Du kan læse mere om baggrunden og formålet bag kvikguiden i vores artikel Ny kvikguide om "grøn" markedsføring sendt i høring.


Ændringer i forhold til udkastet

Den offentliggjorte kvikguide svarer i store træk til udkastet, der blev sendt i høring i juni 2021, og indeholder blandt andet retningslinjer for brug af udsagn om klimaneutralitet og bæredygtighed samt miljømæssig branding af en virksomhed.


Det er væsentligt at bemærke, at Forbrugerombudsmanden i kvikguiden beskriver det som meget vanskeligt at kalde et produkt m.v. bæredygtigt, uden at markedsføringen bliver vildledende. Det følger desuden af den offentliggjorte kvikguide, at brugen af udsagn om bæredygtighed også skal tage hensyn til sundhedsmæssige, sociale og etiske forhold.


Den "løftede pegefinger" fra Forbrugerombudsmanden fremgik ikke af udkastet, og fremover gælder som udgangspunkt et krav om, at påstande om bæredygtighed skal baseres på en livscyklusanalyse som viser, at virksomheden ikke forringer de kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov.


I forhold til det oprindelige udkast indeholder kvikguiden desuden et mere detaljeret afsnit om brug af udsagn om reduceret udledning af drivhusgasser. Afsnittet bidrager blandt andet til forståelsen af, hvornår virksomheder kan bruge udsagn som “klimaneutral”, ”netto-nul-udledning” eller ”30 % CO2-reduktion” i markedsføringen.


Forbrugerombudsmanden vil i begyndelsen af 2022 opdatere vejledningen om brug af miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen.

Skal din virksomhed bruge miljøudsagn i markedsføringen?


Der stilles høje krav til dokumentation af udsagn om miljøvenlighed i markedsføring, og området kan være komplekst. I Kromann Reumert har vi solid erfaring med rådgivning om brug af miljø- eller klimavenlige udsagn i markedsføring, herunder gennemgang og vurdering af konkrete markedsføringskampagner, det bagvedliggende materiale, virksomhedens generelle markedsføringsstrategi og diverse brandingtiltag for at styrke virksomhedens image. Du er altid velkommen til at kontakte vores eksperter i markedsføringsret for at sikre, at jeres markedsføring overholder kravene.


Læs kvikguiden.

Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om kvikguiden.


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
Online shopping - kan virksomheden sætte ind overfor misbrug af forbrugernes returrettigheder?
27/03/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
Upcycling ud fra et varemærke- og markedsføringsretligt perspektiv
03/04/2024
E-handel og markedsføring, Immaterialret
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
Seneste nyt på markedsføringsfronten - nedslagspunkter fra Forbrugerombudsmandens praksis
08/04/2024
E-handel og markedsføring
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted