Forbrugerombudsmanden offentliggør ny kvikguide om "grøn" markedsføring
Baggrund
I juni 2021 sendte Forbrugerombudsmanden udkast til en kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring i høring. På baggrund af høringsprocessen og de indkomne høringssvar har Forbrugerombudsmanden den 22. december 2021 offentliggjort en kvikguide med regler og praksis for "grøn" markedsføring.
Forbrugerombudsmanden har i løbet af de senere år haft skærpet fokus på virksomheders brug af miljø- og klimaanprisninger og såkaldt greenwashing. Du kan læse mere om baggrunden og formålet bag kvikguiden i vores artikel Ny kvikguide om "grøn" markedsføring sendt i høring.
Ændringer i forhold til udkastet
Den offentliggjorte kvikguide svarer i store træk til udkastet, der blev sendt i høring i juni 2021, og indeholder blandt andet retningslinjer for brug af udsagn om klimaneutralitet og bæredygtighed samt miljømæssig branding af en virksomhed.
Det er væsentligt at bemærke, at Forbrugerombudsmanden i kvikguiden beskriver det som meget vanskeligt at kalde et produkt m.v. bæredygtigt, uden at markedsføringen bliver vildledende. Det følger desuden af den offentliggjorte kvikguide, at brugen af udsagn om bæredygtighed også skal tage hensyn til sundhedsmæssige, sociale og etiske forhold.
Den "løftede pegefinger" fra Forbrugerombudsmanden fremgik ikke af udkastet, og fremover gælder som udgangspunkt et krav om, at påstande om bæredygtighed skal baseres på en livscyklusanalyse som viser, at virksomheden ikke forringer de kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov.
I forhold til det oprindelige udkast indeholder kvikguiden desuden et mere detaljeret afsnit om brug af udsagn om reduceret udledning af drivhusgasser. Afsnittet bidrager blandt andet til forståelsen af, hvornår virksomheder kan bruge udsagn som “klimaneutral”, ”netto-nul-udledning” eller ”30 % CO2-reduktion” i markedsføringen.
Forbrugerombudsmanden vil i begyndelsen af 2022 opdatere vejledningen om brug af miljømæssige og etiske udsagn i markedsføringen.
Skal din virksomhed bruge miljøudsagn i markedsføringen?
Der stilles høje krav til dokumentation af udsagn om miljøvenlighed i markedsføring, og området kan være komplekst. I Kromann Reumert har vi solid erfaring med rådgivning om brug af miljø- eller klimavenlige udsagn i markedsføring, herunder gennemgang og vurdering af konkrete markedsføringskampagner, det bagvedliggende materiale, virksomhedens generelle markedsføringsstrategi og diverse brandingtiltag for at styrke virksomhedens image. Du er altid velkommen til at kontakte vores eksperter i markedsføringsret for at sikre, at jeres markedsføring overholder kravene.
Læs Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om kvikguiden.