Forbrugerombudsmanden har i alt modtaget 28 klager over markedsføringen af filmen ”Klovn Forever”.
Klagerne har angiveligt omhandles udtrykket i markedsføringen, herunder brug af nøgenhed i denne. Derudover har der været klaget over, at nogle af filmens plakater var placeret, så børn og unge kunne se dem. I markedsføringen af filmen indgik nøgenhed og erotik som væsentlige virkemidler. Men der er et betydeligt spillerum for nøgenhed og erotik i reklamer, og der blev brugt humoristiske virkemidler, som var med til at understrege, at hverken plakat eller trailer skulle tages alvorligt.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, udtaler i den sammenhæng:
”
Det er som udgangspunkt ikke ulovligt at bruge nøgne eller letpåklædte mennesker i en reklame, medmindre reklamen er uanstændig. Desuden lemper humor grænsen for, hvad der er tilladt i reklamer. I denne sag har vi ikke fundet belæg for, at markedsføringen var uanstændig og i strid med god skik.”
Forbrugerombudsmanden har derfor vurderet, at markedsføringen, i form af en plakat og en trailer for filmen ”Klovn Forever”, ikke var i strid med god markedsføringsskik. Forbrugerombudsmanden har endvidere ikke fundet belæg for, at markedsføringen var rettet mod børn og unge eller kunne skade børn psykisk og moralsk.
Du kan se markedsføringsmaterialet i form af plakaten nedenfor.
[layerslider id="37"]
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →