Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerne: De her brancher volder os problemer

Konkurrence- & Forbrugerstyrelsen
10/12/2014
Forbrugerne: De her brancher volder os problemer



Tv-abonnementer, bank og internet er blandt de markeder, der scorer dårligst hos forbrugerne i en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, lanceres samtidig et større tema, som kan inspirere forbrugerne til at navigere bedre på komplekse markeder.

Vi har det ofte svært, når vi for eksempel skal tegne et nyt tv- eller mobilabonnement, tjekke vores bankydelser eller finde et godt tilbud på en forsikring.

Det viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbrugerforholdsanalyse, hvor forbrugerne har vurderet 50 danske forbrugsmarkeder på tillid, gennemsigtighed og markedets opfyldelse af forventninger.

I den forbindelse lancerer den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, et tema, hvor forbrugerne kan få gode råd til, hvordan de overkommer udfordringerne på ti særligt komplekse markeder.

De udvalgte markeder er tv-abonnementer, mobiltelefoni, internet, banker, livs-, indbo- og bilforsikringer, el og gas, brugte biler, ejendomsmæglere, spil online og post.

”Vi råder generelt forbrugerne til at sætte sig grundigt ind i et marked, før de køber. Både for deres egen og for samfundets skyld. Forbrugere, som bevidst går efter at få det bedste til prisen, tilskynder virksomhederne til at tilbyde høj kvalitet til lave priser og til at udvikle nyt,” siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

Især servicemarkederne, hvor forbrugerne køber en ydelse eller et abonnement, volder problemer. Forbrugerne vurderer typisk, at gennemsigtigheden på den type markeder er lav.

”Forbrugerne har ofte svært ved at sammenligne priser og kvalitet, når det ikke er et konkret produkt, de står med i hånden. Det kan desværre skabe en barriere hos forbrugerne og måske helt afholde dem fra at skifte udbyder,” siger Agnete Gersing.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har allerede fokus på flere af de markeder, som forbrugerne scorer lavt. Der er blandt andet udarbejdet analyser, som identificerer de største problemer og kommer med anbefalinger til, hvordan de kan løses.

”Forholdene ændrer sig ikke med et snuptag. Det er et langt, sejt træk, hvor virksomheder og forbrugere spiller en vigtig rolle, hvis de komplekse markeder for alvor skal blive lettere at gå til for forbrugerne,” siger Agnete Gersing.

Læs analysen Forbrugerforholdsindekset 2014 her.

 





Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artikler, der kunne være relevante for dig
Pharol mod kommissionen: Retten blåstempler udvidet fortolkning af ulovlig konkurrenceklausul og bødeberegning
Pharol mod kommissionen: Retten blåstempler udvidet fortolkning af ulovlig konkurrenceklausul og bødeberegning
12/12/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Silvan har opkrævet ulovligt gebyr for brug af betalingskort
Silvan har opkrævet ulovligt gebyr for brug af betalingskort
16/12/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring
En dør åbnes på klem til det danske realkreditmarked
En dør åbnes på klem til det danske realkreditmarked
27/12/2024
Konkurrenceret
Fødevaresektoren i fokus: Nyeste udviklinger på UTP-området
Fødevaresektoren i fokus: Nyeste udviklinger på UTP-området
03/01/2025
Konkurrenceret, Øvrige, EU-ret
Autobutler betaler bøde på 7 millioner kroner for brud på konkurrenceloven
Autobutler betaler bøde på 7 millioner kroner for brud på konkurrenceloven
06/01/2025
Konkurrenceret
Friplejeboliger - ny afgørelse om efterregulering af døgntakster
Friplejeboliger - ny afgørelse om efterregulering af døgntakster
16/01/2025
Konkurrenceret, Offentlig ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted