Skatteminister Karsten Lauritzen har i en pressemeddelelse udsendt den 14. december 2015 annonceret, at der kommer to nye retssikkerhedspakker – nr. 2 og nr. 3 – som vil blive præsenteret i løbet af 2016.
Retssikkerhedspakke nr. 1 – Ret og Rimelighed – blev allerede præsenteret i sommeren 2015 og indeholdt fem initiativer, som samlet skal bidrage til at styrke skatteydernes retssikkerhed. De fem initiativer – hvoraf nogle på nuværende tidspunkt allerede er blevet gennemført – drejede sig om:
- Afskaffelse af SKATs mulighed for at foretage kontrol på privat grund
- Afskaffelse af SKATs digitale anmeldertjeneste
- Afskaffelse af SKATs adgang til at indhente borgeres teleoplysninger
- Eftersyn af selskabers adgang til omkostningsgodtgørelse
- Fornyet respekt om høringsprocessen.
Det næste skridt i processen med at genskabe skatteydernes retssikkerhed er retssikkerhedspakke nr. 2 og nr. 3. Ifølge pressemeddelelsen af 14. december 2015 har skatteministeren inviteret en række organisationer til dialog omkring retssikkerhedspakke nr. 2 og nr. 3, idet skatteministeren ønsker at modtage input til nye konkrete initiativer, som kan indgå i retssikkerhedspakkerne.
Organisationerne, som er blevet døbt Retssikkerhedsforummet, består af Advokatsamfundet, Danske Advokater, FSR - Danske Revisorer, DI, Dansk Erhverv, Finansrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og tænketanken CEPOS.
På nuværende tidspunkt er der dog allerede lagt op til, at retssikkerhedspakke nr. 2 skal indeholde et konkret udspil til omkostningsgodtgørelse for selskaber og fonde, når de fører sag imod Skatteministeriet ved en administrativ klageinstans eller ved domstolene, samt en uafhængig retssikkerhedsfunktion – svarende til en skatteombudsmand.
I forhold til omkostningsgodtgørelse er reglerne i dag sådan, at borgere og selvstændigt erhvervsdrivende har ret til at få dækket deres omkostninger 100 %, hvis de får fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, imens de har ret til at få dækket 50 % af deres omkostninger, hvis de taber en sag, som de selv har indbragt. Omvendt er retstilstanden for selskaber og fonde, at disse ikke kan få dækket deres omkostninger, uanset om de vinder eller taber sagen, og uagtet hvem der har indbragt denne. Som kompensation herfor, har selskaber og fonde dog ret til at fratrække omkostningerne.
Med retssikkerhedspakke nr. 2 er der lagt op til, at reglerne for omkostningsgodtgørelse skal genindføres for selskaber og fonde. Hermed sikres det, at selskaber og fonde, der allerede har vundet en sag over SKAT i én instans, ikke bliver tvunget til at indgå et forlig, fordi de ikke har ressourcer til at køre en lang og omfattende skattesag ved domstolene.
Behovet for en skatteombudsmand skal ses i lyset af, at skattelovgivningen er et særligt komplekst område med mange nye love, bekendtgørelser, afgørelser og styresignaler hvert år. Det er derfor skatteministerens opfattelse, at der er brug for et sted, hvor man kan få afklaret, om skatteyderne har fået en ordentlig og rigtig behandling af SKAT, således at der er ret og rimelighed i skatteafgørelserne.
Derudover er planen, at retssikkerhedspakke nr. 3 skal indeholde initiativer til en mere enkel og moderne skattekontrollov. Tænketanken CEPOS har tidligere undersøgt hvad en sådan ny skattekontrollov bør indeholde, og har i den forbindelse blandt andet foreslået en begrænsning i SKATs mulighed for at indhente personfølsomme oplysninger hos uafhængige tredjemænd, hvilket SKAT i dag har en vidtgående adgang til.
Skatteministeren arbejder dermed målrettet på at sikre skatteydernes retssikkerhed, og LETT følger op på, hvilke nye initiativer mødet med organisationerne måtte medføre.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →