En klinikassistent udviste illoyal adfærd gennem opdatering på Facebook, som kunne begrunde en bortvisning. Arbejdsgiveren handlede dog ikke umiddelbart efter at have fået kendskab til indholdet, og bortvisningen var derfor uberettiget.
Ønsket om orlov og sygemelding
Den konkrete sag omhandlede en klinikassistent, som i tre måneder havde haft orlov til at passe sit syge barn. Dagen før orloven var slut, kontaktede hun sin arbejdsgiver for at få forlænget orloven. Arbejdsgiveren kunne dog ikke med så kort frist imødekomme ønsket.
Klinikassistenten sygemeldte sig i forlængelse af afslaget og lavede samtidig et opslag på Facebook, hvori hun blandt andet skrev:
”De advarsler jeg modtog rundt om for godt seks år siden, ved jeg i dag, at jeg skulle have lyttet til. Det må jeg konstatere i dag, en erfaring rigere, men hvor ville jeg gerne have været bekendtskabet foruden”.
Arbejdsgiveren blev først bekendt med opslaget 14 dage senere. Der var under sagen ikke i tvivl om, at det var arbejdsgiveren, som var omtalt i opslaget. Arbejdsgiveren blev vred, da flere af de personer, som havde læst opslaget, var kunder i klinikken.
Passivitet gjorde bortvisningen uberettiget
Klinikassistenten blev bortvist 16 dage efter, at arbejdsgiveren var blevet bekendt med Facebook opslaget. Under retssagen kunne arbejdsgiveren ikke forklare, hvorfor klinikassistenten blev bortvist så sent i forløbet.
Både by- og landsret var enige om, at arbejdsgiveren ved at vente til 16 dage efter, at han var blevet bekendt med de påståede illoyale oplysninger på klinikassistentens Facebook side, havde mistet retten til at bortvise medarbejderen.
Landsretten bemærkede i øvrigt, at sammenholdt med de konkrete omstændigheder i sagen var opslaget en så illoyal adfærd, at det udgjorde en væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet, og en bortvisning kunne have været berettiget.
Dansk Erhverv vurderer
Bortvisningssager er næsten altid konkret begrundet og skal derfor afgøres ud fra det faktiske begivenhedsforløb.
Dommen viser, at det i de situationer, hvor arbejdsgivere får kendskab til forhold, som vil kunne medføre bortvisning, vil være afgørende, at arbejdsgiveren reagerer hurtigt. I modsat fald risikerer arbejdsgiveren at miste retten til at bortvise på grund af passivitet.
Dommen viser endvidere, at illoyal adfærd på sociale medier kan medføre bortvisning i de tilfælde, hvor adfærden bedømmes at være tilstrækkelig grov.
Dommen er konkret, og Dansk Erhverv opfordrer derfor medlemmer til at søge rådgivning i lignende sager.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →