EU-Kommissionen har afsluttet deres undersøgelse af e-handelssektoren, og en af de væsentligste konklusioner er, at der ikke er behov for førtidig revision af gruppefritagelsesforordningen for vertikale aftaler. På baggrund af rapporten vil Kommissionen arbejde for at målrette håndhævelsen og ensrette anvendelsen af EU's konkurrenceregler.
Europa-Kommissionens rapport af 10. maj 2017 om undersøgelse af e-handelssektoren
Af advokat Jeanne Bønsdorff
Baggrund
Undersøgelsen af e-handelssektoren har været en del af EU's strategi for et digitalt indre marked. Rapportens fokus er på de konkurrenceretlige udfordringer ved online-salg af forbrugsvarer såvel som salg af digitalt indhold.
Rapportens konklusioner
Rapporten konkluderer, at stigningen i e-handel har medført fire tendenser for salg af forbrugsvarer. De fire markedstendenser er:
- Der er større prisgennemsigtighed
- Priskonkurrencen er øget
- Detailhandlere overvåger i stigende grad konkurrenters priser, herunder ved hjælp af automatisk software
- Onlinemarkedspladser (såsom Amazon og eBay) har lettet detailhandleres adgang til kunderne.
Rapporten konstaterer, at producenterne som konsekvens af disse tendenser i stigende grad sælger deres produkter online direkte til kunderne i konkurrence med egne distributører og i øvrigt anvender selektive distributionssystemer eller andre vertikale begrænsninger.
Sektorundersøgelsen konkluderer, at der ikke er behov for at foreslå en generel ændring af Kommissionens tilgang til selektiv distribution. Gruppefritagelsesforordningen fortsætter derfor uændret, indtil den udløber i maj 2022.
Præcisering af EU-reglerne om differentiering af engrosprisen for salg online eller i fysisk butik
På baggrund af indkomne høringssvar præciserer rapporten, at det er en sædvanlig – og dermed lovlig – proces at opkræve forskellige engrospriser af forskellige detailhandlere. Derimod anses det for at være en alvorlig konkurrencebegrænsning at opkræve forskellige engrospriser af en bestemt detailhandler afhængigt af, om produkterne skal sælges online eller i en fysisk butik.
Begrænsning af salg via onlinemarkedspladser er ikke generelt konkurrencebegrænsende
Mange producenter ønsker at afskære forhandleres mulighed for at sælge produkter på en såkaldt onlinemarkedsplads (som eksempelvis Amazon eller eBay). I relation til dette konkluderer sektorundersøgelsen, at absolutte forbud mod salg via markedspladser umiddelbart ikke bør anses for at være en alvorlig begrænsning i henhold til gruppefritagelsen for vertikale aftaler. Dog har Kommissionen eller nationale konkurrencemyndigheder fortsat mulighed for at skride ind over for sådanne forbud, hvis det er begrundet i markedssituationen.
Spørgsmålet om, hvorvidt forbud mod anvendelse af tredjemandsplatforme er foreneligt med konkurrencereglerne, verserer i øjeblikket for EU-Domstolen i forbindelse med en præjudiciel forelæggelse i sagen C-230/16, Coty Germany. Endelig afklaring af retstilstanden for sådanne salgsbegrænsninger afventer derfor EU-Domstolens stillingtagen.
Kommissionens videre arbejde
På baggrund af sektorundersøgelsen vil Kommissionen arbejde for en ensrettet anvendelse af EU's konkurrenceregler på de forskellige konkurrenceretlige udfordringer, som aktørernes adfærd medfører på markedet for e-handel samt målrette håndhævelsen heraf.
Læs Europa-Kommissionens rapport -
her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →