EU udelukker russiske virksomheder fra udbud
Den 8. april offentliggjorde EU en femte pakke af sanktioner imod Rusland. De nye sanktioner betyder blandt andet, at ordregivere i EU ikke må tildele offentlige kontrakter eller koncessionskontrakter til følgende typer af tilbudsgivere:
- russiske statsborgere, virksomheder eller andre juridiske personer, som er etableret i Rusland
- ikke-russiske virksomheder, som (direkte eller indirekte) ejes med mere end 50 % af en russisk statsborger eller virksomhed
- ikke-russiske virksomheder, som handler på vegne af en russisk statsborger eller virksomhed.
Samtidig medfører sanktionerne, at ovenstående personer og virksomheder ikke må gennemføre igangværende offentlige kontrakter. For kontrakter, som er indgået inden den 9. april 2022, træder forbuddet dog først i kraft den 10. oktober 2022.
Russiske underleverandører og støttende enheder er også omfattet af sanktionerne, hvis deres bidrag udgør 10 % eller mere af kontraktens værdi.
Sanktionerne omfatter alle offentlige kontrakter, som overstiger tærskelværdierne i udbudsloven, forsyningsvirksomhedsdirektivet, forsvars- og sikkerhedsdirektivet eller koncessionsdirektivet. Det gælder uanset, om kontrakten er omfattet af en konkret undtagelse til udbudspligt. Kontrakter, hvis værdi ikke overstiger tærskelværdierne − eksempelvis kontrakter omfattet af tilbudsloven − vil derimod ikke være omfattet.
Undtagelser
Sanktionsforordningen indeholder en række undtagelser, hvorefter visse særlige kontrakter fortsat kan tildeles og gennemføres, hvis den enkelte medlemsstat udsteder en specifik tilladelse hertil. Det gælder blandt andet kontrakter om køb af olie, naturgas, visse mineraler samt "strengt nødvendige varer og tjenesteydelser", som kun kan leveres (i de nødvendige mængder) af russiske leverandører. Men det forudsætter altså en tilladelse fra medlemsstaten.
Vores bemærkninger
Ligesom de tidligere sanktioner har forordningen direkte virkning for personer og virksomheder i alle EU-medlemsstater. Danske ordregivere er derfor allerede nu forpligtede til at undersøge, om en tilbudsgiver er omfattet af sanktioner forud for en eventuel tildelingsbeslutning. For at sikre, at russiskejede virksomheder ikke tildeles en offentlig kontrakt, må ordregiveren klarlægge den vindende tilbudsgivers ejerstruktur.
Ordregivere bør også forholde sig til, om sanktionerne rammer leverandører eller underleverandører for igangværende kontrakter, som i så fald må suspenderes eller bringes til ophør. For kontrakter indgået før den 9. april 2022 gælder forbuddet dog først fra den 10. oktober 2022.
For tilbudsgivere og leverandører vil det ligeledes være relevant at undersøge, om der anvendes underleverandører, som er etableret i Rusland eller har russiske ejere – og i givet fald, om disse kan eller bør udskiftes.