Europa-Kommissionen har den 22. marts 2017 fremsat forslag om nye regler, der skal styrke de nationale konkurrencemyndigheders mulighed for effektivt at håndhæve konkurrencereglerne. Forslaget medfører, at konkurrencemyndighedernes beføjelser ensrettes på tværs af medlemsstaterne.
KRAV OM UAFHÆNGIGE KONKURRENCEMYNDIGHEDER
Forslaget lægger op til, at de nationale konkurrencemyndigheder sikres uafhængighed og ressourcemæssige styrke. Således skal medlemsstaterne sikre, at de nationale konkurrencemyndigheder råder over de menneskelige, finansielle og tekniske ressourcer, der er nødvendige for effektivt at kunne varetage deres opgaver.
NYE HÅNDHÆVELSESVÆRKTØJER?
Europa-Kommissionen lægger op til, at konkurrencemyndighedernes beføjelser ensrettes. Efter forslaget skal konkurrencemyndighederne sikres beføjelser til følgende:
- Kontrolundersøgelser, herunder adgang til forretningslokaler og adgang til materiale, uanset hvilket medie det ligger på
- Adgang til anmodning om oplysninger
- Adgang til at nedlægge påbud
- Adgang til foreløbige forholdsregler
- Adgang til at indgå tilsagn.
Disse beføjelser vil ikke være nye efter dansk ret, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen allerede har disse beføjelser i dag. En eventuel vedtagelse af de nye regler vil derfor primært have effekt i andre EU-lande, hvor konkurrencemyndighederne ikke har sådanne udvidede beføjelser i dag.
ADMINISTRATIVE BØDER
Derudover lægger direktivet op til, at konkurrencemyndighederne ved administrative procedurer (altså ikke strafferetlige procedurer) sikres adgang til at pålægge bøder for overtrædelse af konkurrencereglerne. Dette ville i givet fald ændre grundlæggende på retstilstanden i Danmark, hvor det klare udgangspunkt efter konkurrenceloven er, at bøder er strafferetlige, og at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kun på afgrænsede områder, hvor der er tilstrækkelig praksis, kan anvende administrative bøder. Retssikkerhedsmæssigt er proceduregarantierne bedre i det strafferetlige system, og derfor vil det for virksomhederne være en fordel, hvis den eksisterende danske ordning kan bibeholdes.
Endelig lægger Kommissionen op til, at der indføres regler om moderselskabernes hæftelse for bøder, så virksomhederne ikke kan undgå at betale bøder ved at foretage en selskabsretlig omstrukturering.
TIMING
Kommissionen har ikke angivet den forventede timing for vedtagelsen og implementeringen af direktivet, hvori de nye regler er indeholdt. Direktivet skal nu behandles og vedtages i Europa-Parlamentet og Rådet i overensstemmelse med den sædvanlige EU-retlige lovgivningsprocedure. Efterfølgende vil det være op til de enkelte medlemsstater at implementere direktivet inden for den på dette tidspunkt fastsatte frist.
Læs EU-Kommissionens pressemeddelelse af 22. marts 2017
her.
Læs EU-Kommissionens direktivforslag
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →