Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

EU-Kommissionen klar med retningslinjer om soloselvstændiges kollektive aftaler

Focus Advokater
31/01/2022
EU-Kommissionen klar med retningslinjer om soloselvstændiges kollektive aftaler
Focus Advokater logo
Selvstændige erhvervsdrivende, som ikke har nogen ansatte, skal have mulighed for at forhandle kollektivt, når de forhandler aftaler med andre virksomheder.

EU-kommissionen har sendt et udkast til retningslinjer i høring, som fastsætter principperne for vurderingen af kollektive aftaler om arbejdsvilkår mellem soloselvstændige og andre virksomheder i henhold til EU’s konkurrencelovgivning. Retningslinjerne har til formål at præcisere, hvornår konkurrencelovgivningen ikke er til hinder for, at sådanne kollektive aftaler indgås. Få her et indblik i retningslinjerne, og hvordan de er tiltænkt i praksis.


Forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler

Artikel 101 i TEUF forbyder aftaler mellem virksomheder, der kan begrænse konkurrencen. Da selvstændige betragtes som virksomheder, risikerer de at overtræde dette forbud, når de kollektivt forhandler og indgår aftaler om bl.a. arbejdsvilkår med en modpart. Selvom det tidligere er fastslået af EU-Domstolen, at der følger visse konkurrencebegrænsninger af kollektive overenskomster, og at sådanne begrænsninger er nødvendige for at forbedre arbejdsvilkårene, har de seneste års udvikling på arbejdsmarkedet dog ifølge EU-Kommissionen nødvendiggjort en præcisering af hvilke kategorier af kollektive aftaler, der falder uden for anvendelsesområdet for artikel 101 i TEUF, og hvilke andre kategorier af kollektive aftaler, som EU-Kommissionen heller ikke vil gribe ind overfor.


Typer af aftaler omfattet af retningslinjerne

Udkastet til retningslinjer finder anvendelse på alle aftaler, der indgås kollektivt mellem visse selvstændige uden ansatte på den ene side og deres modpart(er) på den anden side, når aftalen i sin art og formål vedrører de selvstændige erhvervsdrivendes arbejdsvilkår.


Udkastet til retningslinjer vil f.eks. være relevante for selvstændige leveringsbude, der leverer deres ydelser til en leveringsplatform og indgår en kollektiv aftale om honorarer, som platformene skal betale til leveringsbudene, og minimumsforpligtelser med hensyn til budenes sundhed og sikkerhed.


De arbejdsvilkår, som kan aftales kollektivt, omfatter bl.a. løn, arbejdstid og arbejdsplaner, ferie, fravær, fysisk arbejdsplads, sundhed og sikkerhed, forsikring og social sikring. Derimod er aftaler, som f.eks. regulerer, i hvilke dele af en by de enkelte leveringsbude må levere, ikke lovlige, idet en sådan aftale ikke regulerer arbejdsvilkår, men derimod indeholder en konkurrencebegrænsende markedsdeling.


Indgås der en kollektiv overenskomst af selvstændige erhvervsdrivende, hvor enten indholdet af aftalen eller gruppen af selvstændige ikke er omfattet af retningslinjerne, er aftalen ikke automatisk i strid med TEUF, art. 101, men kræver en individuel vurdering.


Hvem er omfattet af retningslinjerne?

Soloselvstændige bruges overordnet om gruppen af selvstændige erhvervsdrivende, som ikke har nogen ansatte. Det kan f.eks. være selvstændige rengøringsassistenter eller musikere, som begge leverer en personlig arbejdskraft, mens udkastet til retningslinjer ikke finder anvendelse for selvstændige, hvis økonomiske aktivitet udelukkende består af videresalg af varer eller tjenesteydelser.


EU-kommissionen fastslår i retningslinjerne, at kollektive aftaler indgået af soloselvstændige, der kan sammenlignes med arbejdstagere, ikke er omfattet af TEUF, art. 101. Disse grupper af selvstændige kan således indgå kollektive aftaler med modparter om arbejdsvilkår, uden det vil være i strid med forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler.


Hvis en selvstændig ikke selv bestemmer sin adfærd på markedet, men udelukkende arbejder efter en opdragsgivers anvisninger, og ikke selv bærer nogen risici ved opdragsgivers virksomhed, er vedkommende at ligestille med en arbejdstager. Ud fra disse betragtninger oplistes konkret følgende grupper af selvstændige, hvis situation ifølge EU-Kommissionen kan sammenlignes med arbejdstagere:


  • Økonomisk afhængige soloselvstændige
  • Soloselvstændige, der arbejder ”på lige fod” med arbejdstagere
  • Soloselvstændige, der arbejder via digitale arbejdsplatforme

Derudover fremgår det i udkastet til retningslinjer, at EU-Kommissionen heller ikke vil gribe ind over for aftaler indgået af øvrige soloselvstændige, hvis de har en svag forhandlingsposition, som sætter dem ude af stand til at påvirke deres arbejdsvilkår væsentligt.


Det drejer sig bl.a. om:


  • Kollektive aftaler indgået af soloselvstændige med modparter med en vis økonomisk styrke
  • Kollektive aftaler indgået mellem selvstændige erhvervsdrivende i henhold til national lovgivning eller EU-lovgivning.


Focus Advokater bemærker

Udkastet til retningslinjer vil være med til at skabe større retssikkerhed for soloselvstændige og kan bidrage til, at soloselvstændige, som alene kan have vanskeligt ved at få indflydelse på deres arbejdsvilkår, i højere grad kan styrke deres forhandlingsposition ved kollektivt at indgå aftaler og overenskomster med deres modparter.


Udkast til retningslinjer kan findes her. Der kan afgives høringssvar indtil den 24. februar 2022
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Focus Advokater logo
Odense
Cortex Park Vest 3
5230 Odense M
63 14 20 20
mail@focus-advokater
Kolding
Toldbodgade 10, 4
6000 Kolding
Svendborg
Havnepladsen 3 A
5700 Svendborg
København
Amaliegade 40 B, 2
1256 København K
Hamborg
Grimm 8
D-20457 Hamburg
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Pay-for-delay og Patentforlig: Når konkurrencen begrænses
Pay-for-delay og Patentforlig: Når konkurrencen begrænses
17/09/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
23/09/2024
Konkurrenceret, Øvrige, E-handel og markedsføring
Nykredit forpligter sig til at ændre vilkår af hensyn til konkurrencen om realkreditlån
Nykredit forpligter sig til at ændre vilkår af hensyn til konkurrencen om realkreditlån
01/10/2024
Konkurrenceret
Søgemaskinen er igen i søgelyset: Retten ophæver milliardbøde til Google i misbrugssag
Søgemaskinen er igen i søgelyset: Retten ophæver milliardbøde til Google i misbrugssag
09/10/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Ingen kartelrabat til kooperativer
Ingen kartelrabat til kooperativer
23/10/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
11/11/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted