EU-Kommissionen har siden den iværksatte sin undersøgelse af e-handelssektoren indledt syv formelle undersøgelser af virksomheders praksis på området. Denne gang er det Guess, Nike, Sanrio og Universal Studios, der er kommet under Kommissionens søgelys.
Guess' distributionsaftaler
Kommissionen indledte den 6. juni 2017 en formel undersøgelse af Guess, da Kommissionen har modtaget informationer, der indikerer, at Guess' distributionsaftaler forbyder detailhandleres onlinesalg til forbrugere og detailhandlere i andre medlemslande.
Kommissionen udgav sin endelige rapport om e-handelssektoren den 10. maj 2017 (læs mere i vores
nyhedsbrev af 6. juni 2017), som viste, at mere end 1/10 af de adspurgte detailhandlere var underlagt restriktioner mod grænseoverskridende salg i deres distributionsaftaler.
Det er Kommissionens foreløbige opfattelse, at Guess' distributionsaftaler kan være i strid med forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler.
Læs Europa-Kommissionens pressemeddelelse
her
Nike, Sanrio og Universal Studios' licensaftaler
Kommissionen indledte den 14. juni 2017 tre formelle separate undersøgelser af Nike, Sanrio og Universal Studios' licensaftaler. Alle tre selskaber er licensgivere for en række større brands' merchandise. Nike er licensgiver for FC Barcelona, Sanrio for Hello Kitty og Universal Studios for en række filmrettigheder.
Kommissionen har indledt sagen med henblik på at undersøge, hvorvidt licensaftalerne begrænser licenstagernes adgang til at foretage online og grænseoverskridende salg, da dette vil lede til færre valgmuligheder og mindre priskonkurrence for både online- og offline-salg.
Det er Kommissionens foreløbige opfattelse, at Nike, Sanrio og Universal Studios' licensaftaler kan være i strid med forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler.
Læs Kommissionens pressemeddelelse
Udover de fire ovenstående undersøgelser er de tre øvrige undersøgelser, som Kommissionen iværksatte den 2. februar 2017, stadig undervejs:
- Undersøgelse af Asus, Denon & Marantz, Philips og Pioneer om begrænsning af detailhandleres videresalgspriser på nettet.
- Undersøgelse af Valve Corporation, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media og ZeniMax om blokering af forbrugers køb af computerspil på baggrund af deres geografiske placering.
- Undersøgelse af Kuoni, REWE, Thomas Cook, TUI og Meliá Hotels om prisdiskriminering af forbrugere på baggrund af deres geografiske placering.
Læs EU-Kommissionens pressemeddelelse om de tre ovenstående undersøgelser
Samlet foregår der således for øjeblikket betydelig aktivitet i Kommissionen omkring e-handel og e-handelsdistribution, og emnet bliver da også indgående behandlet på efterårets Insight Event konkurrenceretskonference, hvor direktør Henrik Mørch og case handler Szilvia Szekely fra Kommissionens generaldirektorat for Konkurrence (DG COMP) giver en opdatering på sagerne og deres betydning og redegør for Kommissionens politik på området.
Læs mere om og tilmeld dig den årlige konkurrenceretskonference
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →